El projecte UniLab arriba a la seva fi

23 Febrero - 2023

El projecte UniLab,

desenvolupat entre el gener de 2020 i el gener de 2023, ha estat finançat pel projecte 610245-EPP-1-2019-BE-EPPKA2-CBHE-JP (convocatòria KA2 CBHE-JP) del programa Erasmus+. El brot de la COVID-19 va canviar el calendari inicial i les activitats (seminaris web, reunions temàtiques de grup, etc.) van continuar principalment en línia.

Des del març de 2022, els socis europeus han organitzat tres visites d'estudi per aprendre dels experts en temes d'aprenentatge basat en el treball (WBL). Aquestes han tingut lloc a Lille (Universitat de Lille, França, 15-18 de març de 2022), Krems (IMC Fachhochschule Krems, Àustria, 6-9 de setembre de 2022) i Barcelona (UPF Barcelona School of Management, 15-17 de novembre de 2022).

Com en les visites d'estudi anteriors, al llarg de la visita a la UPF-BSM els participants van poder intercanviar coneixements i experiències relacionades amb l'aprenentatge basat en el treball, l'ocupabilitat dels estudiants i la col·laboració entre universitat i indústria.

El seminari Aprenentatge entre Iguals celebrat a Barcelona del 10 al 12 de març de 2022 va ser la primera reunió presencial del projecte. Aquest seminari de dos dies va donar al consorci l'oportunitat de compartir el recull de materials i les conclusions de la recerca documental realitzada a nivell nacional a Rússia, Bielorússia i Azerbaidjan. També va ser una oportunitat per presentar estudis de casos representatius de pràctiques reeixides d'aprenentatge basat en el treball a nivell europeu.

Els grups temàtics formen part del model d’aprenentatge entre iguals del projecte UniLab: al llarg del projecte, cadascuna de les universitats dels països socis consulta i involucra regularment els actors locals/regionals per comentar el treball realitzat dins UniLab, així com els resultats específics del projecte. L'objectiu és assegurar que tant el treball del projecte com els resultats siguin rellevants per a les necessitats i característiques específiques dels actors implicats i el context local/regional. Les reunions dels grups temàtics contribueixen a sensibilitzar una àmplia gamma d'individus i organitzacions que poden contribuir i influir en la millora de les pràctiques d'aprenentatge basades en el treball, generant comentaris útils que s'incorporen al treball del projecte.

El projecte UniLab va finalitzar el 15 de gener de 2023, però els resultats del projecte mantindran la seva rellevància per a qualsevol institució d'ensenyament superior compromesa a impulsar l'ocupabilitat dels seus estudiants a través de l'aprenentatge basat en el treball.

Les eines del WBL per a institucions d'ensenyament superior desenvolupades com a part del projecte UniLab es poden descarregar aquí!

Consorci UniLab: promoció de l'aprenentatge basat en el treball a les institucions d'ensenyament superior

El consorci UniLab ha unit quatre socis d'Europa: eucen - European university continuing education network (Bèlgica), IMC Fachhochschule Krems (Àustria), Université de Lille (França) i UPF Barcelona School of Management (Espanya) i vuit socis universitaris de fora d'Europa.

Dues d'aquestes institucions són a Bielorússia (Universitat Estatal de Gomel i Universitat Estatal de Mogylyev), dues a Azerbaidjan i quatre a Rússia (Universitat Federal de Sibèria, Universitat Financera, Institut Estatal del Petroli d'Almetyevsk i Universitat Estatal d'Orenburg). La Comissió Europea va concloure la relació amb els socis russos d'UniLab d'acord amb el Reglament (UE) núm. 833/2014 del Consell i es van retirar del projecte UniLab abans de la seva finalització.

L'objectiu principal d'UniLab ha estat promoure l'aprenentatge basat en el treball a les institucions d'ensenyament superior dins i fora de la UE. Amb aquest propòsit, el consorci UniLab ha desenvolupat diversos recursos, documents i eines adreçats a aquestes amb l'objectiu de millorar les seves col·laboracions amb els socis del sector industrial i desenvolupar les habilitats laborals i l'ocupabilitat dels seus estudiants. A partir de l'àmplia experiència del consorci del projecte en la implementació del WBL, tant en països de la UE com de fora, aquests recursos es poden adaptar a diferents contextos en funció de les necessitats de les institucions d'ensenyament superior.

UNILAB, Peer learning seminar
UNILAB, Peer learning seminar, post it board
UNILAB meeting, UPF-BSM Balmes building
UNILAB group, Ramón Bastida, UPF-BSM