Com analitzar la teva pel·lícula, com seleccionar el teu festival

19 Enero - 2012

Ahir, 17 de gener, el crític de cinema alemany Rüdiger Suchsland va oferir la conferència " Com analitzar la teva pel·lícula, com seleccionar el teu festival " en el marc del Màster en Producció de Llargmetratges per a Cinema i Televisió de l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra (Barcelona).

L'acte va ser moderat per Paco Poch, director del màster i de la productora Mallerich Films , que va presentar a Suchsland com un "activista cultural", tal com ell mateix es defineix a la seva targeta de presentació.

Avalat per la seva experiència com a crític de cinema en festivals, va oferir a una audiència a vessar de productors joves i consolidats algunes idees i consells clau que cal tenir en compte per fer-se un lloc als festivals.

En què es basen els crítics per seleccionar una pel·lícula? Què ha de fer un productor per seleccionar el seu festival?

• " El festival et selecciona a tu, tu no selecciones el festival ". La selecció és arbitrària, ja que depèn de múltiples factors com ara el nombre de pel·lícules que es rebin, l'idioma (no es poden escollir diverses pel·lícules en el mateix idioma encara que totes siguin bones) i el taste o estil del festival.
  • El productor ha de ser realista . Per a això és necessari conèixer les peculiaritats de cada festival. Per exemple, Cannes es caracteritza pel seu rigor i competitivitat; només emet premières . Sant Sebastià, al contrari que el Festival de Gijón, es distingeix per mostrar premières internacionals. També és important conèixer el comitè de selecció. En el cas de Cannes, només el formen professionals (periodistes i crítics). Al Festival de Heidelberg, en canvi, les pel·lícules les visionen tant professionals com scouts.
  • És important assistir a tants festivals com es pugui . És un bon lloc per fer networking, conèixer el mercat, veure pel·lícules que d'una altra manera no podries veure... Tot plegat ajuda a decidir on i com presentar el teu projecte.
  • Els primers 15 minuts de la pel·lícula han de ser immillorables . Tenint en compte que alguns festivals reben més de 1.000 pel·lícules, els seleccionadors visionen com a molt els primers 15 minuts de cada una. Per tant, quan es treballa amb poc temps, cal assegurar-se que els primers 15 minuts són els millors.
  • Conservar la innocència i analitzar la teva pel·lícula com si fossis un estrany. També és aconsellable demanar l'opinió de desconeguts, ja que segurament les seves opinions seran més sinceres que les dels familiars i amics.
  • Els film world sales poden ajudar a vendre la teva pel·lícula a l'estranger. Si és possible, s'hauria de conèixer el seu funcionament des de dins (treballant com a freelance durant un temps, per exemple) per saber quin és el preu que realment li correspon al teu projecte.
  • La selecció de les pel·lícules és subjectiva (o agrada o no agrada), però el crític sempre qüestiona la seva decisió amb preguntes com ara: què vol ser la pel·lícula? Funcionarà? Quin és el seu llenguatge/estil artístic? S'analitza també l'impacte cultural i social, quin és el valor artístic, la relació del director i de la pel·lícula amb altres pel·lícules i altres directors…
  • Conèixer l'estil de la premsa i tenir agents internacionals que puguin influir-te internacionalment. Els mitjans nacionals que més es llegeixen internacionalment són El País, Le Monde, The Guardian
  • Detectar quan és un bon moment per intervenir en les conferències de premsa. No sempre s'ha de parlar; pot ser que estiguin més interessats en l'actor o director que en el productor.

Després d'aquesta classe magistral i de respondre les preguntes del públic, Rüdiger Suchsland va voler destacar la tasca de José Luis Cienfuegos com a exdirector del Festival de Gijón i va aconsellar al públic defensar l'art per sobre dels ideals polítics i recordar que " una de les coses més boniques dels festivals és que són el lloc on els productors es troben amb l'audiència".

Pots veure el vídeo de la conferència aquí

Subscriu-te per a rebre les nostres notícies en el correu electrònic