Com organitzar una competició esportiva d’alt nivell?

• El repte d’organitzar mega esdeveniments esportius com pot ser un Mundial, uns Jocs Olímpics o una Copa del Rei té un alt impacte en l’economia i el turisme del país o ciutat que obté la seu

L’esport és un element estratègic en la generació de riquesa d’una ciutat o un país. Segons un estudi de Grant Thornton, el Mundial de Sud-Àfrica de 2010 va suposar un impacte del 0’56% en el PIB del país africà, mentre que per a Espanya, guanyar la competició va tenir un impacte del 0’7% del PIB, segons indica l’estudi Soccernomics 2010.

"Un Mundial de Futbol és un clar exemple d'un esdeveniment esportiu que beneficia no només als equips i esportistes sinó que té un impacte directe en l'economia, política, cultura i societat de la ciutat o país que fa d’amfitrió", explica Carles Murillo, director del Màster en Direcció i Gestió de l’Esport de la UPF Barcelona School of Management. Però no només un Mundial de futbol té aquest impacte, també altres esdeveniments com els Jocs Olímpics o competicions esportives que agrupen els principals equips nacionals i internacionals de diferents disciplines. Per exemple, la Copa del Rei de bàsquet disputada a Las Palmas de Gran Canaria va suposar un impacte de gairebé 22 milions d’euros a l’illa, segons va informar l’Associació de Clubs de Bàsquet (ACB).

Generar impacte econòmic a través del turisme i projectar la marca a l'exterior són dos dels motius pels quals els països presenten candidatura per albergar una cita. Però l’organització d’una competició esportiva d’alt nivell requereix un gran esforç de treball que va més enllà de les institucions esportives. "Saber definir un pla estratègic i implicar tot l’entorn sociopolític és clau per l’èxit del projecte", assenyala Murillo.

Segons Murillo, en l’organització d’una competició o esdeveniment esportiu és imprescindible:

• Aconseguir la implicació i la col·laboració de totes les administracions i institucions que participen en l'organització.
  • Establir un pla director de l'esdeveniment.
  • Dissenyar l’organigrama que faciliti la comunicació entre les diferents àrees i afavoreixi la presa de decisions.
  • Dissenyar una estratègia de comunicació dirigida al públic objectiu.

Activitat de rol per organitzar un campionat

Per tractar de forma pràctica cadascuna d’aquestes qüestions, els alumnes del Màster en Direcció i Gestió de l’Esport van participar en un joc de rol dirigit per Xavi Moyano, gerent de la Federació Espanyola de Patinatge, amb l’objectiu de simular un entorn de treball real a l’hora d’organitzar una competició esportiva. Concretament, els estudiants van simular l’organització de la Copa del Rei d’handbol.

Durant l’activitat, els alumnes van haver de convertir-se en representants de la Federació Espanyola d’Handbol, el club organitzador del campionat, l’ajuntament de la ciutat, una agència de patrocini, dos productores de televisió d’àmbit local i internacional i els socis del club. Amb aquest joc de rol, amb el qual els alumnes havien de defensar els seus interessos i arribar a un acord per definir el pla estratègic, els estudiants van haver d’aprendre també a exposar les seves propostes, negociar i prendre decisions.