L’auge de la no ficció al sector editorial

• Les editorials Cátedra, Plataforma i Raig Verd participen en una taula rodona sobre el futur de l’assaig organitzada pel Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management

A Espanya s’editen prop d’un milió de llibres anuals. D’aquests i a grans trets, només el 20% són llibres considerats literaris; la resta, pertanyen al camp de la no ficció: llibres històrics, científics, tècnics, assajos, cròniques de viatges, biografies, memòries, llibres pràctics, de cuina, fotografia, música, jardineria... Si parlem de vendes, la cosa canvia. La no ficció representa només el 20% del mercat. Tot i això, és el gènere que més ha crescut gairebé a tot el món. A Espanya, segons la Federació d’editors, els llibres d’humanitats, científico-tècnics i pràctics han duplicat les seves vendes. “L’escriptura de no ficció està vivint un petit boom i l’assaig tradicional està mutant cap a nous formats que transformen el genèric tradicional, de l’assaig dens a l’alta divulgació”, explica Josune García, director d’Ediciones Cátedra, especialitzada en els llibres de fons.

Josune García (Cátedra) va participar al costat de Jordi Nadal (Plataforma) i Laura Huerga (Raig Verd) en una taula rodona sobre el futur de l’assaig i la no ficció organitzada pel Màster en Edició de la UPF Barcelona School of Management i moderada per Carlota Torrents, subdirectora del máster. “La crisi financera, política i social que vivim ha despertat un interès sense precedents al lector per continguts per relacionats amb la realitat, per llibres que ens ajudin a comprendre aquesta realitat i per autors i matèries que abans només cridaven l’atenció del món acadèmic”, apuntava Jordi Nadal.

Tots van coincidir: hi ha un esforç editorial per tractar temes d’actualitat, de manera més breu i didàctica, barrejant gèneres com la documentació, l’assaig i la crònica. D’aquesta manera sorgeix el llibre per encàrrec. S’identifica un tema d’actualitat, es busca una firma coneguda i obtenim un nou llibre al mercat: llibres polítics, financers, d’autoajuda, de gestió, de coneixement històric, etc. “Podem dir que l’explotació comercial del gènere literari s’ha diversificat fins a nous formats i temes d’actualitat que desperten l’interès del públic”, ratificava Laura Huerga.

Sembla ser que la indústria editorial s’ha llençat a la conquesta de l’assaig convertit avui el llibres d’”alta divulgació” en format de petites cròniques de fets reals o fets científics que no aprofundeixen però, en general, relaten temes d’actualitat. “Al final tots busquem un llibre que ens faci feliç”. I per això encara hi ha espai al mercat. “Es pot ser petit en aquesta indústria i treballar en projectes editorials petits però sostenibles i que funcionin bé tot i publicar 12 o 14 llibres a l’any”, va defensar Laura Huerga.

L’important en una indústria editorial és no trair mai la línia editorial. “Cuidar al teu lector, pensar en el que li interessa i no oferir-li alguna cosa incoherent només per les tendències del moment”. I el més màgic de tot això, el fair play que sempre desprèn el sector. “El bonic del sector editorial és que s’ha de competir, però mai se sent enveja de la competència, sinó admiració”, va dir Nadal, davant la mirada còmplice de les companyes de taula i la resta de l’aula.