La gestió de l’esport: una sortida pels esportistes professionals

• Ciclistes, nedadors o tennistes aposten per la formació per seguir treballant en el sector

La vida laboral dels esportistes professionals és curta i, en el millor dels casos, sallarga fins als voltant dels 40 anys, segons lesport. És per això que esportistes com Xavier Fernández, de bàsquet, la ciclista Marta Vilajosana o Roger Padrós, relacionat amb lhoquei herba, han trobat en la formació una manera de seguir vinculats a lesport i poder-hi treballar.

No és habitual que els esportistes tinguin estudis superiors, ja que la majoria han de dedicar tot el seu temps a entrenar, viatjar i preparar-se físicament, però sí que podem trobar alguns exemples. Ona Carbonell estudia disseny, Michael Jordan és graduat en Geografia i Andrés Iniesta, entre molts altres futbolistes, va estudiar INEF.

El que fan aquests esportistes és combinar la formació acadèmica amb la pràctica de lesport professional. També n’és un exemple Pau Ribas, el jugador de bàsquet del Barça Lassa. El badaloní juga al Barça des del 2015 i va cursar el Màster en Direcció i Gestió de l’Esport de la UPF Barcelona School of Management en la seva modalitat online. El màster permet que lesportista trobi els elements suficients per encetar una vida professional en aquest àmbit, explica Carles Murillo, el seu director.

Titulacions com aquesta ofereixen formació per a universitaris, professionals i esportistes que volen orientar la seva activitat professional en l’àmbit de la gestió esportiva i de lactivitat física o en sectors relacionats, com lentreteniment, el turisme i la cultura. Amb aquesta carta de presentació, nombrosos esportistes es formen per poder treballar en aquest àmbit.

El Màster en Direcció i Gestió de lEsport permet tenir coneixement del sector de lesport i la seva normativa, un mapa de tots els agents que hi estan implicats, aprendre sobre el funcionament de les empreses i el màrqueting i la jurisprudència que envolten aquesta indústria, assegura Murillo.

Èxits del present i del passat

A banda desportistes en actiu, podem trobar antics esportistes que mostren com seguir vinculats al món de lesport des duna altra perspectiva. Alberto Beto Martín va ser un tennista espanyol retirat al 2010, any en què també va estudiar el Màster en Direcció i Gestió de lEsport. Actualment combina la seva feina al Club Tennis de La Salut amb la de comentarista de diferents tornejos per TVE.

També hi ha exemples d’èxit en diferents disciplines. Ho és Pablo Gor, el tennista tarragoní que fa poc es va proclamar campió de Catalunya universitari representant a la UPF Barcelona School of Management guanyant la final per 7-6 i 6-4 contra Daniel Querol. Gor va marxar de Tarragona per formar-se als EEUU i actualment combina la seva feina a lEuroleague amb els estudis del Màster en Direcció i Gestió de lEsport.