Xavier Puig apunta un ‘canvi en positiu’ dels inversors envers Espanya després la darrera operació del Tresor Públic

El Tresor Públic ha aconseguit col·locar 10.000 milions a deu anys a un interès del 3,84%, una acció que tothom ha valorat positivament ja que, per primer cop, la demanda dels inversors superava les previsions i els 10.000 milions es van col·locar a un tipus que no s’aconseguia des del 2006. Però, ¿quin significat té realment aquesta operació?

Xavier Puig, director de programes de Banca y Finances de la Barcelona School of Management, valora dos factors claus: d’una banda, l’estalvi que representa per l’Estat Espanyol. ‘Si tenim en compte que l’any passat l’emissió sindicada es va fer a un interès del 5,4%, això vol dir que ens hem estalviat un 1,56%, és a dir, fins 156 milions d’euros’. La bona noticia, però, no és només numèrica. Xavier Puig valora especialment la confiança mostrada dels inversors. ‘Els inversors perceben que el nivell de risc per invertir en diner espanyol és menor que fa un any. Es cert que encara estem lluny del tipus alemany (1,70%) però la tendència és positiva’. La confiança dels inversors és clau i en aquest sentit ha estat important la perspectiva del creixement espanyol fixada en el 0,6% pel 2014 per part d’Olivier Blanchard (FMI), quatre dècimes per sobre de valoracions prèvies.

No obstant tot això, Xavier Puig es mostra prudent a l’hora de fer previsions. ‘No ens podem confiar. Com ha dit recentment en Mario Draghi, mai no hauríem de refiar-nos d’un estretiment dels diferencials (prima de risc) perquè després pot canviar alguna cosa i tot torna a eixamplar-se’. En aquest sentit, Puig insisteix a recordar l’elevat deute fiscal de l’Estat Espanyol. ‘Segurament aquest any es reduirà el dèficit espanyol, però per contra és molt probable que superem el bilió d’euros de deute, és a dir, una xifra que ens diu que encara hi ha molt camí a recórrer’.