La Universitat de Columbia rep dues estudiants de l’UPF-IDEC en el programa d’intercanvi de creació i traducció literària Word for Word

El programa de creació i traducció literària Word for Word, organitzat per la Universitat de Columbia de Nova York en col·laboració amb la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, culminarà els propers dies amb l’anada de dues estudiants del Màster de Creació Literària de l’UPF-IDEC a la ciutat nord-americana, on participaran en diverses activitats. La primera part de l’intercanvi cultural va tenir lloc a Barcelona, que va rebre dos estudiants de Columbia el passat mes de novembre. El programa compta amb el suport de l’Institut Ramon Llull i la Fundació Han Nefkens.

En la seva arribada a Nova York a finals d’aquest mes de març, les estudiants catalanes Marta Carnicero i Aina Baraldes estan convidades a tallers, conferències i converses al voltant del programa Word for Word. El dia 30 de març participaran en un dels actes més destacats d’aquest intercanvi: un workshop conduït per Roman Ricardo Phillips, poeta nord-americà i traductor de Salvador Espriu a l’anglès.

El dimecres 1 d’abril, d’altra banda, Carnicero i Baraldes assistiran al seminari dedicat a la ficció “Architecture of a Story”, a càrrec de l’escriptora russa Lara Vapnyar. A més, hi ha programada una lectura en públic dels treballs de creació i de traducció mútua que els estudiants han realitzat durant l’estada a Barcelona i a Nova York sota la supervisió d’experts en traducció literària i que es publicaran properament en un llibre col·lectiu. Aquesta darrera activitat inclou també els estudiants que han format part d’un altre intercanvi similar amb Torí, també organitzat per la Universitat de Columbia.

Les activitats organitzades dins de Word for Word finalitzaran el dia 2 amb la participació de les dues estudiants a un altre taller de traducció, en aquest cas dirigit per la traductora a l’alemany Susan Bernofsky, creadora d’aquest programa d’intercanvi. També assistiran a la lliçó del crític i assagista Richard Locke amb el títol “Beyond Category: A Survey of Fiction”.

Programa Word for Word

La prestigiosa School of the Arts de la Universitat de Columbia i l'UPF-IDEC van subscriure un acord de col·laboració per dur a terme el Programa de Traducció Literària Word for Word, amb la col·laboració de l’Institut Ramon Llull i la Fundació Han Nefkens. La iniciativa posa en contacte estudiants dels màsters d’Escriptura Creativa d’ambdues universitats per possibilitar un intercanvi cultural que fomenti les relacions entre escriptors catalans i nord-americans.

El programa també estimula la recerca de traductors literaris potencials de la literatura catalana a l’anglès, una de les línies d’actuació prioritàries de l’Institut Ramon Llull. De fet, la col·laboració entre la Universitat de Columbia i l’IRL neix amb la implantació dels estudis de català l’any 2009 al centre universitari, que permet que estudiants nord-americans com els participants de Word for Word es formin en llengua catalana i també en aspectes culturals, polítics i socials.