20 anys formant editors

• Jesús Badenes, del Grup Planeta, i Núria Cabutí, de Penguin Random House, protagonitzaran un debat sobre el futur del sector.
  • El Màster en Edició de l’UPF-IDEC celebra aquest any el seu XX aniversari amb una sessió especial que reunirà la cúpula del sector editorial.
  • El Màster ha aconseguit congregar en el seu programa a tot el sector professional, pel qual han passat des de Jaume Vallcorba o José Manuel Lara a Andrew Wylie, Carlo Feltrinelli o Antoine Gallimard.

Més de 900 alumnes, dels quals dos de cada tres treballen en el sector editorial. Aquest és el balanç del Màster en Edició de l’UPF-IDEC després de 20 anys formant a professionals del llibre. Creat i dirigit per Javier Aparicio Maydeu, professor titular de la Universitat Pompeu Fabra, crític de Babelia, El País i agent literari de l'Agència Literària Carmen Balcells de 1985 a 2000. 'Des de la seva creació vam voler que fos un màster professionalitzador que abordés tota la cadena del llibre, des de la creació de línies editorials a la negociació, la contractació, la traducció, la producció, la maquetació i distribució, però també el màrqueting, les finances, la promoció del llibre i, per descomptat, l'entorn digital...'.

Al llarg d'aquests anys, el Màster ha aconseguit implicar tot el sector en el seu programa: autors, editors, gestors editorials, agents, dissenyadors gràfics, crítics, periodistes culturals, llibreters, financers..., convertint-se en un centre internacional de formació d’editors i professionals del sector del llibre del màxim prestigi. De fet, el Màster en Edició és tot un referent per a la indústria editorial, i compta amb el suport i col·laboració de tot el sector, des del Grup Planeta, Penguin Random House, Anagrama, GOOGLE, Grup 62, Círculo de Lectores, CEDRO, el Gremi d'Editors de Catalunya, la gran impremta Cayfosa, la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara o la Fira del Llibre de Frankfurt, entre altres empreses i institucions líders.

Per les aules del Màster en Edició de la Universitat Pompeu Fabra-IDEC han passat i segueixen passant els més grans: Andrew Wylie (The Wylie Agency, Nova York), Peter Mayer (Penguin, Nova York), Volker Neumann (president, Fira del Llibre de Frankfurt), Jonathan Galassi (Farrar, Straus & Giroux, Nova York), Liz Calder (Bloomsbury, Londres), Beatriz de Moura (Tusquets, Barcelona), André Schiffrin (The New Press, Nova York), Michael Krüger (Carl Hanser, Munic), Jorge Herralde (Anagrama, Barcelona), Gary Fisketjon (Alfred A. Knopf, Nova York), Jaume Vallcorba (Quaderns Crema, Barcelona), Antoine Gallimard (Gallimard, París), Carlo Feltrinelli (Feltrinelli, Milà) o José Manuel Lara (Grup Planeta, Barcelona).

'Sempre hem apostat per professionals en actiu. Entenem que la nostra tasca no és només formar els estudiants sinó sobretot aportar com a sector nous professionals sòlidament preparats. Dos de cada tres alumnes del Màster treballa en el sector editorial i això és el que pretenem, que entrin en la indústria del llibre, i que romanguin i el liderin ', explica Javier Aparicio Maydeu.
Ernest Folch (director editorial d'Ediciones B, Grupo Zeta), Berta Noy (editora executiva d'Espasa, Grup Planeta), Diana Hernández (editora de Turner i ex-editora de Blackie Books), Valeria Bergalli (creadora i editora de Minúscula), Cristóbal Pera (director editorial de Penguin Random House, Mèxic), Maria Guitart (editora de Planeta Internacional), Jennifer Hoge (agent d'International Editors 'Co) o Clara Plasència (directora de publicacions del MACBA) han estat alguns d'aquests estudiants. En 20 anys han arribat a crear-se fins a 15 editorials de diferent índole, concebudes i liderades per ex alumnes. El Màster ha anat creixent i transformant-se sobre la base dels canvis i necessitats del mercat. 'En aquests anys hem viscut la irrupció d'internet o l'autoedició digital, i el sector sempre ha aconseguit adaptar-se i trobar noves oportunitats de negoci', argumenta Javier Aparicio.

Grup Planeta i Penguim Random House: El fair play és competitiu

Aquest any acadèmic el curs està marcat pel XX aniversari del Màster, amb sessions especials, masterclass, entrevistes... Per celebrar-ho en públic s'ha organitzat un acte molt especial per al 2 de juliol, coincidint amb la sessió de clausura. ‘L’ocasió mereix una convocatòria extraordinària on no faltarà la cúpula del sector, els professionals que imparteixen les sessions, molts antics alumnes o les autoritats culturals’, explica Aparicio.

Els grans protagonistes seran Jesús Badenes, director general de la divisió editorial de llibreries del Grup Planeta, i Núria Cabutí, directora general de Penguin Random House, que han acceptat asseure’s cara a cara i compartir amb els assistents una conversa intensa amb el leitmotiv del Màster: el fair play és competitiu. Una ocasió única per escoltar dos dels grans editors del país.

Conferència de cloenda amb editor portuguès Carlos da Veiga Ferreira

A més, Javier Aparicio Maydeu ha volgut tancar el cercle d'aquests vint anys de formació internacional convidant a l'editor Carlos da Veiga Ferreira a pronunciar la tradicional conferència de cloenda del curs. Precisament, Da Veiga Ferreira va ser qui va impartir la primera lliçó fa 20 anys com a editor de Teorema, tornant aquest any com a editor de Teodolit, el seu nou segell, tot un model de vocació editorial. Una conferència de cloenda que sempre realitza un professional de reconegut prestigi internacional i que es converteix, any rere any, en una imprescindible lliçó pels futurs editors. L'any passat va ser Jaume Vallcorba qui va pronunciar aquesta lliçó, tot destacant que l'amor als llibres és irrenunciable per a l'editor.

Per acabar, un audiovisual mostrarà als assistents els 20 anys de sector editorial a través d'aquest think tank que és el Màster en Edició de la Universitat Pompeu Fabra.