Jaume Puig-Junoy: ‘Vendre per internet és quelcom habitual en la majoria de sectors i negocis i els medicaments no són una excepció’

Internet s’obre al negoci de la venda de fàrmacs. La ministra de Sanitat, Ana Mato, ha anunciat que a principis de 2015 estaran ja en funcionament les primeres farmàcies autoritzades per vendre per Internet medicaments no subjectes a prescripció mèdica. L’anunci ja ha aixecat el debat en el sector, dividit entre els defensors i detractors de la proposta, especialment els que consideren que aquesta mesura pot fomentar l’automedicació. ‘Vendre per internet és quelcom habitual en la majoria de sectors i negocis. Qui pretengui que en el camp dels medicaments això ha de ser diferent, té un problema. El mateix passa amb els taxistes i Uber: no es poden posar portes al camp’, argumenta Jaume Puig-Junoy, director del Màster en Economia de la Salut i del Medicament de la UPF Barcelona School of Management (Universitat Pompeu Fabra).

Segons Puig-Junoy, les limitacions a la competència i als canals de distribució en el cas dels medicaments troben ja poc suport en el segle XXI, almenys pel que fa als medicaments publicitaris i als sense recepta. ‘La competència en la distribució minorista ha demostrat ja a molts llocs del món que funciona i abarateix costos del consumidor, de manera que les farmàcies disposen de pocs avantatges competitius a no ser que siguin capaces d'oferir valor afegit a la simple dispensació (consell al pacient, seguiment, etc.) que fidelitzin el pacient’. Puig Junoy considera que vendre medicaments sense recepta per internet ha de ser quelcom normal de la mateixa manera que ho és la venda de llibres, productes alimentaris, petits electrodomèstics o la de productes de para-farmàcia. ‘Ara bé, convé preguntar-se qui en dona la garantia: el que dispensa o el que produeix el producte?’, apunta Puig-Junoy.

En aquest sentit, el professor Puig-Junoy recorda que, en general, la responsabilitat recau en el productor i la falsificació es persegueix, sigui el producte qui sigui. ‘Llavors, quina raó hi ha per a posar portes a internet i limitar la venda de medicaments sense recepta a oficines de farmàcia amb una acreditació especial per a la seva web? Què pretén, protegir el consumidor o el dispensador?’.