La venda de Catalunya Banc al BBVA suposa la desaparició de les caixes d'estalvis del mapa bancari català

El FROB li ha adjudicat a BBVA la caixa d'estalvis Catalunya Banc per 1.187 milions, una oferta que superava les realitzades per Banc de Santander i CaixaBank. Amb aquesta operació, l'entitat d'origen basc es consolida com a segon grup bancari a Catalunya. 'És una mostra que el cicle econòmic espanyol està canviant i el BBVA aposta per la segona regió de major creixement a Espanya, on segurament, el pitjor moment del sistema bancari espanyol ja ha passat", afirma Oscar Elvira, professor de postgrado en Direcció Financera de l'escola de negocis de la Universitat Pompeu Fabra, la UPF Barcelona School of Management.

Elvira reconeix que l'acord és positiu pel BBVA ja que inclou nous ajuts d'uns 1.000 milions d'euros en forma de garanties que cobriran totes les possibles contingències futures (preferents, swaps i clàusules d'hipoteques) i l'obtenció de crèdits fiscals que rebaixaran el cost final de l'operació a uns 600 milions d'euros. No obstant això, Elvira posa èmfasi en el fet que aquesta adjudicació canviarà el mapa bancari català i espanyol. D'una banda, a Catalunya el BBVA es queda amb una xarxa de 715 oficines i una quota de mercat de l’11'5% que juntament amb el 12% que va aconseguir en comprar Unnim representa el 23,5% de quota de mercat, enfront del 33% que té CaixaBanc. D'altra banda, a Espanya el BBVA passarà a tenir 450.000 milions d'euros d'actius enfront dels 465.000 milions que té el Banc Santander.

'La venda de Catalunya Banc suposa la desaparició de les caixes d'estalvis del mapa bancari català ja que no quedarà cap caixa de les deu que existien abans de la crisi', apunta Elvira.

Per Oscar Elvira, entre les incògnites a resoldre està saber si es manté o no la marca CX molt arrelada ja a Catalunya i si s'indemnitza o no a Mapfre en cas de trencar l'acord de bancassegurances. 'Hi ha molta feina. Caldrà negociar amb els sindicats, saber si s'ajusten plantilles, si es tanquen oficines, quins objectius s'estableixen, etc. Sens dubte, són èpoques de canvis per als empleats'.

Com a consumidors, Elvira pensa que l'operació és una mala notícia ja que significa una concentració bancària en poques entitats. 'Com a consumidors, és millor que hagués més competència i oferta d'entitats bancàries en termes de comissions i interessos que es cobren o es paguin ". Encara que, Elvira ressalta que el cost d'aquesta operació al contribuent és de per si elevada. 'Es parla de 12.000 milions d'euros que perd l'estat espanyol'. Tot i que el gran repte pel BBVA serà aconseguir que els clients de Catalunya Banc tornin amb els seus estalvis i les seves necessitats de finançament 'que han perdut en els últims anys'. 'L'operació està pendent de l'aprovació de Brussel·les però el camí a recórrer és molt més llarg i complex", afirma el professor Oscar Elvira.