Entendrà l'afició la vaga del futbol espanyol?

El futbol espanyol ha aprovat suspendre de manera indefinida totes les competicions des del proper 16 de maig, coincidint amb la penúltima jornada de Lliga a Primera. La Federació Espanyola de Futbol va anunciar que el motiu de l'aturada, proposat per l'AFE i recolzat per entrenadors, àrbitres i federacions territorials, és l'aprovació del Reial Decret que regularitza la venda centralitzada dels drets de televisió i pel qual demanen la seva modificació. Hi ha raons evidents que justifiquen la necessitat d'un acord però la possibilitat de suspendre totes les competicions, inclosa la Lliga, en el seu moment clau pot semblar excessiu. 'Els motius d'aquesta amenaça són múltiples i complicats. D'una banda hi ha els interessos de la Federació Espanyola de Futbol; de l'altra, els de l'Associació de Futbolistes Espanyols; i per una altra, els del Consell de l'Esport i la Lliga de Futbol Professional. El curiós és que un tema que haurien de negociar i resoldre les entitats privades de manera negociada, hagi hagut d'intervenir-hi l'Estat amb un Decret Llei', argumenta José Luis Pérez Triviño, professor titular de Filosofia del Dret a la Universitat Pompeu Fabra (Barcelona) i professor del Màster en Direcció i Gestió de l'Esport de la UPF Barcelona School of Management.

L'anomenada 'guerra del futbol' afecta a moltes qüestions: la millor forma d'organitzar la venda dels drets de retransmissió de partits de futbol per televisió, la modificació del sistema electoral de la RFEF, les auditories internes a la RFEF, la gestió dels drets d'imatge o el repartiment dels diners de les quinieles. 'Cal una certa regularització de tots aquests temes però la forma de fer-ho potser no ha estat la més apropiada’, assenyala.

Per a Pérez Triviño, la suspensió de totes les competicions i especialment de la Lliga en la seva penúltima jornada és una amenaça massa 'forta' que, sense una explicació alta, clara i raonada, pot enutjar l'afició. 'La majoria de la gent quan pensa en futbol pensa en el Madrid, el Barcelona, ??en Messi, en Ronaldo.... és a dir, en clubs i jugadors milionaris. Que aquests clubs i jugadors milionaris facin vaga i posin en perill el final de la Lliga pot tenir un efecte bumerang per part de l'afició, si no s'explica bé'. Amb tot, Pérez Triviño considera que 'hi ha marge per a la negociació i l'acord'. Confia que la vaga no s’arribarà a efectuar perquè 'és obligació de tots anar per feina i no convertir l'esport en un conflicte polític i econòmic’.