El Postgrau Online en Usabilitat patrocina l’UXSpain 2014

Els dies 23 i 24 de maig se celebra a Granada la Trobada de professionals de l’Experiència d’Usuari 2014. Aquesta trobada, patrocinada pel Postgrau en Usabilitat, Disseny d'Interacció i Experiència d'Usuari de l’UPF-IDEC, se celebrarà per tercer any consecutiu  i reunirà els professionals més destacats de l’arquitectura de la informació, la usabilitat, l’experiència d’usuari i el disseny. L’UXSpain representa una oportunitat per construir comunitat al voltant dels professionals de la UX i per millorar les habilitats pràctiques dels participants mitjançant tallers programats.

El Postgrau en Usabilitat, Disseny d'Interacció i Experiència d'Usuari de l’UPF-IDEC iniciarà la seva primera edició el març del 2015 i suposa la primera formació en UX a Espanya amb recolzament universitari. El programa capacita a nivell professional a través d’una docència impartida 100% online per una plantilla de més de 30 professors, entre els que es troben alguns docents de trajectòria universitària però, sobre tot, professionals del sector de la UX.

Les persones titulades en aquest postgrau podran integrar equips d'experiència d'usuari (UX) en empreses amb negoci electrònic, formar part d'agències d'UX i de consultores que ofereixin aquests serveis. Es tracta d’una disciplina amb un llarg recorregut, formació escassa, i demanda creixent en el mercat.

Per què és tan important l'experiència d'usuari? Què fa un expert en disseny d'interacció i usabilitat?

'Les empreses s'han adonat que una web que no és usable no reté els usuaris, és a dir, els potencials clients. Per això, cada vegada més la usabilitat web està tenint més importància. Si el client no se sent còmode, no troba el que busca o no li resulta intuïtiu, simplement se'n va i el perdem', explica Mari-Carmen Marcos, directora del nou Postgrau Online en UX de l'UPF-IDEC.

Segons Marcos, les empreses són conscients que ja no n'hi ha prou a invertir en millorar el posicionament en els cercadors. 'De poc serveix que et trobin en els primers llocs de Google, si un cop entren a la web, se'n van perquè no els agrada o no troben bé la informació" explica. Dins la UX, la usabilitat es preocupa que els productes -especialment pàgines webs, aplicacions mòbils- siguin intuïtius, fàcils d'usar i satisfactoris per a les persones que els utilitzen. 'El que treballem és l'experiència subjectiva de l'usuari i el seu grau de gaudi a l'hora d'interactuar amb el producte independentment de si ens visita per web, per mòbil o per tablet'. En definitiva, el seu treball consisteix a aconseguir que el disseny de les pàgines webs es realitzi pensant més en els usuaris que en la tecnologia i té com a principal missió conèixer què és el que busquen i volen els visitants per incorporar o millorar la seva ubicació.

I la veritat és que avui moltes empreses estan demandant en els seus equips responsables d'UX. El problema és que hi ha pocs professionals especialitzats perquè hi ha poca formació. Alguns màsters o postgraus incorporen continguts com una part del temari, però no s'ha tractat com una professió a part, quan és un lloc de treball en si. Diguem que hi ha un desajust entre l'oferta del mercat i la demanda". L'UPF-IDEC ha creat aquest any un Postgrau Online en Usabilitat, Disseny d'Interacció i Experiència d'Usuari orientat a l'especialització del professional en UX, que ja es perfila com un dels llocs de treball del futur en l'àmbit de les noves tecnologies.