La UPF és la universitat espanyola amb un major impacte científic i un major grau de col·laboració en les seves publicacions

La UPF és la primera universitat de l’estat en el rànquing de recerca que la Universitat de Leiden (Països Baixos) elabora des del 2008. Aquest rànquing avalua dues dimensions de la recerca de les institucions participants relacionada amb la qualitat de les seves publicacions: l’impacte científic que generen i el grau de col·laboració (nacional o internacional) amb què es produeixen. Quan els resultats es ponderen per la mida de la institució, la UPF figura com la primera universitat de l’Estat en impacte científic i en col·laboració nacional, i la segona en col·laboració internacional.

L’impacte científic ponderat d’una institució s’obté a partir de la proporció de publicacions d’una universitat que pertanyen a l’1%, al 10% o al 50% de les més citades en les revistes més influents del seu àmbit. La UPF apareix la primera en els tres percentatges. El grau de col·laboració s’obté en funció del nombre d’institucions d’un mateix país que signen aquestes publicacions mentre que el grau de col·laboració internacional comptabilitza les publicacions amb autors de dos o més països.El rànquing treballa sobre la base de dades Web of Science i analitza les publicacions que s’hi recullen durant un període de quatre anys.

En l’edició del 2016, s’han avaluat les publicacions de 842 universitats de tot el món per al període 2011-2014.

La paradoxa del “fractional counting”

Malgrat els bons resultats aconseguits en aquesta edició, aquesta és la primera vegada que la UPF apareix en aquesta classificació atès que, fins ara, la Universitat no superava el llindar mínim de publicacions que Leiden estableix per participar en el seu rànquing.

Per calcular aquest mínim, Leiden empra un model basat en el “fractional counting”, que dóna més pes a les publicacions pròpies d’una institució en detriment de les publicacions realitzades amb la col·laboració d’altres institucions (nacionals i internacionals). Com que un elevat percentatge de les publicacions de la UPF s’elaboren amb la col·laboració de recercadors d’altres institucions, la Universitat ja no assolia el mínim necessari per participar en el rànquing. Paradoxalment, en el moment en què en l’edició del 2016 la Universitat supera el llindar mínim, hi apareix de manera destacada i, de retruc i com a conseqüència de l’actualització de les dades, també hi figura en totes les edicions anteriors.