Trip4Real, turisme alternatiu i economia col•laborativa

Dormir a Airbnb, viatjar en SocialCar, fer turisme com Trip4Real i menjar amb VizEat. Les plataformes de l'anomenada 'economia col·laborativa' no paren de créixer. Iniciatives que et permeten un consum alternatiu i que a través de la tecnologia posen en contacte a milers de persones disposades a compartir productes i serveis. A Espanya, la taxa d'Activitat Emprenedora - TEA ha anat augmentant progressivament al llarg dels últims anys fins a arribar al 5,7%, segons l’Informe Mundial GEM (Global Entrepreneurship Monitor). No obstant això, encara se situa lluny de la mitjana de la Unió Europea (7,8%). 'Més difícil que emprendre una activitat és mantenir-la en el temps. Dos de cada tres emprenedors abandonen el seu projecte als quatre mesos d'iniciar-lo. El 18% aguanten quatre anys de vida i només 1 de cada 10.000 aconseguirà ser una empresa centenària ', explica el catedràtic d'Economia i professor de l'Executive MBA de la UPF Barcelona School of Management, Oriol Amat. En el llibre 'Avançant, claus per sobreviure i créixer', Amat analitza els models d'èxit de les empreses espanyoles i el seu cicle de vida.

Quina és llavors la clau per a l'èxit? 'Passió, perseverança, il·lusió i treball dur', afirmava Glòria Molins, fundadora de Trip4Real, en la conferència que va oferir a la UPF Barcelona School of Management a les 'Tardes d'emprenedoria' que organitza la UPF Business Shuttle.

Trip4real podria definir-se com un marketplace peer-to-peer o de persona a persona d'activitats per a viatgers. Qualsevol persona pot proposar una activitat a la web i les millors són escollides i aprovades per l'empresa per dur-les a terme, oferint així experiències per a viatgers que volen conèixer el país de la mà dels seus autòctons alternatives als tradicionals tours turístics. 'No té res a veure un tour turístic amb anar de la mà d'una persona d'aquesta ciutat, que la coneix i que t'ensenya aquests tresors ocults que només els locals saben i es prenen un te amb tu, et preparen una paella a casa. És una altra experiència, una altra manera de viatjar ', explica. Després de tres anys de vida, la plataforma compta amb més de 20.000 usuaris i 10.500 activitats ofertades en 50 ciutats espanyoles i 15 ciutats europees com Londres, París, Lisboa i Roma. L'empresa ha anat creixent. 'Vam passar de ser dos, després quatre i avui ja som un equip de 10 persones'. Glòria Molins ha liderat la gestió i el creixement de la start-up. ‘Ser emprenedor i treballar en una startup significa posar-hi moltes ganes, tenir molta energia, treballar dur i, sobretot disfrutar del què fas dia a dia. No hi ha una formula màgica. Per a mi el més important ha estat l'equip, rodejar-te de bones persones apassionades pel projecte, la idea i el producte; els mentors i socis, la passió pel què fas i molta dedicació i hores’.

Trip4Real va aconseguir que Ferran Adrià i SCPF invertissin en el seu negoci en els seus inicis com business angels, després van aixecar una ronda de finançament d'1 milió i han aconseguit aliances amb Airbnb i amb Expedia.com. Asseguren que cal celebrar cada èxit i complir 3 anys no podia ser menys. 'No sabem el que ens espera en el futur però sí que seguirem i treballant cada dia amb la mateixa il·lusió i confiança perquè creiem en això'.