Europa admet l'obligació d'anar a la mediació abans que als jutjats

Utilitzar la mediació i resoldre els conflictes de forma més humana, democràtica i sostenible. Això és el que defensa el Tribunal de Justícia de la Unió Europea davant l'oposició del Dret Europeu sobre la nova normativa nacional que estableix la mediació com a procés previ a l'exercici de l'acció judicial en els litigis. De tota manera, aquest procés previ, que implica la mediació, és totalment opcional per als implicats.
La sentència, dictada aquest dimarts passat, explica que la normativa europea garanteix que els consumidors puguin presentar reclamacions contra els comerciants mitjançant procediments de resolució alternativa de litigis.

Segons el director del Màster en Mediació professional de la UPF Barcelona Shcool of Management, Javier Wilhelm, el deure dels legisladors i els professionals de la Justícia, que pensen en el bé comú, ha de ser promocionar formes adequades i diferents per a les disputes que tenen els ciutadans. En aquest sentit, el professor veu molt favorable el fet de promoure aquesta iniciativa del Tribunal. "El fet d'impulsar sessions informatives prèvies al procés judicial, ha fet que la mediació sigui una opció real en països que ja porten anys amb aquesta tradició com Itàlia, França o l'Argentina (on la mediació prejudicial obligatòria té 22 anys d'història), o al País Basc en el nostre entorn", conclou Wilhelm.

El Màster en Mediació Professional de la UPF Barcelona School of Management porta ja cinc anys formant professionals i està homologat per la Generalitat de Catalunya i reconegut pel Ministeri de Justícia com a entitat formadora de Mediació.

La mediació professional és cada cop més comú i abasta les següents modalitats de conflicte:

•     Familiar: conflictes familiars, aliments, divorci, liquidació de societat conjugal.
  •     Comunitària: problemes veïnals, sorolls molestos, ús d'espais comuns.
  •     Penal: disputes referides a la convivència en presons, acceleració de processos d'acord en delictes menors.
  •     Escolar: conflictes institucionals, entre estudiants, entre alumnes i professors, per fixació de normes de convivència escolar.
  •     Patrimonial civil i comercial: conflictes de contingut patrimonial, desallotjaments, divisió de condomini, reclams de salut, accidents de trànsit, etc.