Tres universitats catalanes formaran els líders i gestors de projectes i institucions científiques

La UB, la UAB i la UPF han presentat avui el Màster en Gestió i Lideratge de la Ciència, un dels primers en el seu gènere a Europa, que impartiran conjuntament.

En els darrers vint anys, la recerca, el desenvolupament i la innovació s\'han convertit en els motors de la nova societat del coneixement i han esdevingut els pilars del progrés social i econòmic en el nostre món globalitzat. Les universitats de Barcelona, Autònoma de Barcelona i Pompeu Fabra han acordat promoure conjuntament la formació dels professionals que han de liderar i gestionar les institucions de les quals sortiran els avenços científics i tecnològics que transformaran la nostra societat en el segle XXI.

Producte d\'aquesta iniciativa conjunta és el màster en Lideratge i Gestió de la Ciència, una iniciativa acadèmica interuniversitària que compta amb la col·laboració de l\'Obra Social de Caixa Catalunya i que avui s\'ha presentat públicament durant una trobada amb la premsa a l\'IDEC-UPF. A la presentació hi han intervingut Josep Joan Moreso i Lluís Ferrer, rectors de la UPF i de la UAB, respectivament, i Josep Samitier, vicerector d\'Innovació i Programes Internacionals de Recerca de la UB. També hi han participat els directors acadèmic i científic del màster, Josep-Eladi Baños (UPF) i Joan Bigorra (UPF), a més de Jordi Camí (UPF-PRBB), Joan Rodés (UB-Clínic) i José Navas (UAB), membres del consell docent.

Els màxims representants de les tres universitats han coincidit a destacar que l\'objectiu principal del màster és formar directors i gerents (gestors) que siguin capaços de gestionar de manera professional el gran nombre de centres i infraestructures de recerca, tant públiques i privades, que s\'han creat en els darrers anys.

En la seva presentació, Jordi Camí ha manifestat que un màster d\'aquestes característiques no es podia demorar més, que era \\\"una qüestió de responsabilitat social oferir una possibilitat de formació estretament lligada a la necessitat que hi ha avui en dia de gestionar els importants recursos que s\'estan destinant a la recerca i la innovació a l\'Estat espanyol\\\". \\\"El màster és producte de la necessitat de professionalitzar la gestió de la recerca i, malgrat que el focus principal és en l\'àmbit biomèdic, té una orientació general vers totes les àrees científques\\\", ha explicat.

Els directors del màster, Josep-Eladi Baños i Joan Bigorra, han destacat, en les seves respectives intervencions, que aquest curs de postgrau espera assolir ben aviat un ressò internacional, tot i que en aquesta primera edició s\'adreça a professionals i joves investigadors de l\'Estat que vulguin iniciar-se en el camp de la direcció, la gerència i el lideratge de projectes científics. \\\"La vocació i l\'orientació del màster és clarament europea\\\", ha remarcat Josep-Eladi Baños. L\'àmbit d\'aquests nous coneixements son d\'aplicació tant a institucions públiques com privades i, sobretot, han d\'impulsar la innovació, la creació de patents, així com també promoure de manera més competitiva la gestió de noves empreses emergents en l\'àmbit de la biomedicina i la biotecnologia.

Un màster pioner adreçat als professionals de la gestió de centres públics i privats de recerca

El Màster en Gestió i Lideratge de la Ciència és el primer curs de postgrau d\'aquestes característiques a l\'Estat, i un dels primers en el seu gènere a Europa. La durada del curs és d\'un any ?de gener a desembre del 2008? i les classes s\'impartiran a les instal·lacions de l\'IDEC-UPF.

Té un valor acadèmic de 60 crèdits ECTS, que és equivalent a unes 1.500 hores, de les quals únicament 300 són presencials i es reparteixen entre els tres trimestres del curs. S\'estructura en nou mòduls obligatoris i cinc de caire específics. La metodologia docent vol fugir de models passius i aposta per un model d\'acord amb l\'Espai Europeu d\'Ensenyament Superior (EEES), en què es prioritzarà el treball autònom dels participants, la resolució de problemes i la gestió de casos pràctics. El programa docent es completarà amb un programa de visites a diferents centres de recerca.

Aquest nou màster interuniversitari s\'adreça als professionals interessats en adquirir una formació d\'alt nivell tant teòrica com pràctica, orientada a l\'adquisició de capacitats altament competitives en lideratge, gerència i direcció de projectes científics.

El nombre places es limitat i en aquesta primera edició l\'oferta serà de 25. Hi haurà un programa de beques ofertes per l?Obra Social de Caixa Catalunya i s\'establiran convenis de col·laboració amb els col·legis de Metges, Biòlegs, Farmacèutics i d\'Economistes per aconseguir avantatges per als seus col·legiats.