Tres pel·lícules del Màster de Creació Documental, finalistes dels Premis Gaudí

Al Fossat, Hollywood Talkies i Volar són tres dels quatre films nominats a la secció de cinema documental en la cinquena edició dels Premis Gaudí.

Tres de les quatre pel·lícules finalistes a millor documental en la cinquena edició dels Premis Gaudí són iniciativa del Máster en Documental de Creació, que dirigeix Jordi Balló a l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra. La nominació dels tres documentals és un reconeixement del paper que juga aquest Màster en el desenvolupament del cinema documental.

Els tres documentals finalistes són: Al Fossat de Ricardo Íscar, escrita per Ricardo Íscar amb la col·laboració de Sophie Köhler, produïda per Bausan Films i Televisió de Catalunya amb la participació de Televisió Espanyola; Hollywood Talkies escrita i dirigida per Òscar Pérez i Mia de Ribot, i produïda per Getsemaní Produccions, Eddie Saeta i Televisió de Catalunya amb la participació de Canal +; i Volar escrita i dirigida per Carla Subirana, i produïda per Pandora Cinema i Zentropa Spain amb la participació de Televisió Espanyola.

Entre els finalistes també hi ha Jordi Dauder, la Revolució Pendent escrita i dirigida per Antoni Verdaguer, i produïda per Segarra Films i Televisió de Catalunya.

Al Fossat
    és una pel·lícula sobre els músics que toquen a l'orquestra de l'òpera del Gran Teatre del Liceu, una pel·lícula sobre les seves vides, el seu treball, les seves pors i les seves passions. Amagats a la fossa i homogeneïtzats pels seus vestits negres, dotzenes de músics  d'arreu del món i amb diferents experiències, posen els seus esforços al servei d'una gran finalitat comú: crear una unitat i desaparèixer, doncs l'important és ”El tot”. Però, qui són ells? Com funciona un Teatre d'Òpera?

Al Fossat dirigida per Ricardo Íscar, professor del Màster en Documental de Creació, és un llargmetratge documental produït per Bausan Films, S. L. en coproducció amb Televisió de Catalunya i amb la participació de Televisió Espanyola.

• Hollywood Talkies es va estrenar el passat 16 de desembre de 2011, després d'una bona acollida al Festival de Cinema de Venècia i al Festival de Cinema de Gijón. Dirigit pels joves cineastes Oscar Pérez i Mía Ribot, aquesta iniciativa del Máster en Documental de Creació de l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra es remunta als anys 30, quant es va passar del cinema mut al cinema sonor. El documental ha estat produït per Getsemaní Produccions, Eddie Saeta, Televisió de Catalunya amb la participació de Canal +.

Joves actors espanyols van immigrar a Hollywood amb el somni de convertir-se en stars, i de deixar enrere l'Espanya gris en què vivien. En aquella època, quan encara no existia el doblatge, alguns estudis van centrar el seu negoci en realitzar còpies en espanyol de les pel·lícules més taquilleres amb l'objectiu de conquerir el mercat llatinoamericà. I va ser així com van néixer els actors de segona classe. Aquestes pel·lícules trigaven a rodar-se unes dues setmanes i per tant, la qualitat era pitjor. El negoci va funcionar durant un temps, però quan va esclatar la guerra l'any 1936, alguns estudis de cinema van decidir trencar les relacions amb Espanya.

Amb aquesta pel·lícula, els directors busquen que l'espectador “revisqui” les experiències dels protagonistes, que després de viure uns anys de somni, van haver de tornar a Espanya, en la majoria dels casos, amb els somnis truncats.

• Volar, dirigit per la guionista i directora de cinema Carla Subirana, es va estrenar el passat dijous 29 de novembre de 2012. El documental, produït per Pandora Cinema, Zentropa Spain amb la participació de Televisió Espanyola, ha p ermès que per primer cop una càmera filmi en una Acadèmia militar espanyola.

El documental mostra la vida a l'acadèmia, la instrucció militar i les seves quadriculades normes. Una càmera enganxada a la pell dels cadets que es preparen per volar. Mirant, com un més, a qui més endavant seran només números i cares indistingibles, embarcats a missions estratègiques. I en mig de la treva: els moments en els que la càmera puja a l'avió i l'espectador vola amb ells. De nenes volien ser pilots. Entren amb l'anhel de volar i es converteixen en militars. A què hauran de renunciar per arribar el seu somni?

Les nominacions d'aquesta edició dels Premis Gaudí s'uneixen als reconeixements que aquest Màster en Documental de Creació ha tingut en anteriors ocasions. L'any 2002 va rebre el Premi Ibaia a la Producció atorgat per l'Associació de Productors Bascos per “impulsar nous mitjans audiovisuals i com a reconeixement a la tasca d'aventura i de risc, amb inqüestionable valor creatiu, que ha demostrat com a promotor d'un màster que fomenta el documental de creació”. El seu director, Jordi Balló, va rebre el Premi Nacional de Cultura 2005 en la categoria de cinema per la seva activitat al Màster. El 2012, el Festival de Rotterdam va dedicar una secció especial als films del Màster sota el títol "Signals Pompeu Fabra”.

El director del Màster, Jordi Balló, és professor de la Universitat Pompeu Fabra i professor visitant a la Universitat d'Stanford. Assagista i productor, és autor dels llibres La llavor inmortal. Els arguments universals en el cinema (1997), Imatges del silenci. Els motius visuals en el cine (2000), Jo ja he estat aquí (Premi Serra d'Or) (2005) i Els riscos del saber (2009). Ha comissariat exposicions de cinema com "La ciutat dels cineastes", "Erice/Kiarostami. Correspondències" o "Hammershoi i Dreyer". Ha estat director d‘exposicions del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). Ha rebut el Premi Ciutat de Barcelona el 2012 per l'exposició "Totes les Cartes. Correspondències Fílmiques".