Reportatge: The Big Van Theory: científics sobre rodes

Investigadors de dia, monologuistes de nit. The Big Van Theory són un grup de 16 científics monologuistes que saben riure’s de si mateixos. Físics, enginyers, bioquímics, matemàtics..., el que els uneix és la ciència, però també el bon humor. Daniel García Jiménez és un d'ells. És Doctor en Física i Màster en Comunicació Científica pel UPF-IDEC. Treballa com a consultor extern del Servei Geològic dels EUA a Barcelona. Ha treballat també en la Fundació Global Earthquake Model, la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic i la Universitat Complutense de Madrid. Li agrada la muntanya i l'espeleologia, d'on li ve la seva passió per la Terra i els seus secrets. 'Ens vam conèixer tots el 2013 en el Famelab España, un concurs internacional de monòlegs científics que va néixer el 2005 a Anglaterra i s'ha anat estenent per diversos països. El 2013 va arribar a Espanya i els 12 finalistes vam decidir muntar The Big Van Theory', explica Daniel.

El FameLab realitza avui competicions en més de 25 països d'Europa, Àsia i Àfrica i també els Estats Units. A nivell mundial són ja més de 5.000 científics els que han participat en alguna de les seves edicions. 'Nosaltres vam començar 12 i ara ja som 16 científics de diferents comunitats de tot Espanya'. Recorren els escenaris més diversos d'Espanya i altres països tractant d'explicar les curiositats científiques. L'acollida del públic ha estat tan aclaparadora que han decidit publicar també un llibre. El van presentar ahir a Barcelona. Si tú me dices gen lo dejo todo recopila els seus millors monòlegs de ciència i humor. També dóna nom al seu nou espectacle. 'Des de l'humor es pot parlar de teoremes, raigs còsmics, partícules, bacteris i altres curiositats. Volem demostrar que la ciència pot explicar d'una manera divertida, sense perdre rigor i tractant de despertar la curiositat'.

Tots són investigadors en actiu i intenten compaginar la seva doble vocació: la recerca i la divulgació científica. 'Els meus temes tracten de la Ciència de la Terra, la geologia física com els terratrèmols, les erupcions volcàniques...'. La segona part de l'espectacle la dediquen a respondre les preguntes del públic. 'La gent té curiositat i molt interès per la ciència però potser se senten més còmodes amb aquest format espectacle que amb una conferència de savis'.

També visiten centres educatius. 'Fomentar l'interès pels temes científics des de petits és una cosa que ens motiva i ens entusiasma perquè no només afavorirà vocacions sinó l'interès per la ciència com a ciutadans'.

Del seu pas pel Màster en Comunicació Científica de l'UPF-IDEC, només té bons records. 'Tothom que es dedica a la ciència o la divulgació hauria de formar-se en comunicació científica per saber com comunicar i arribar al públic, que és en definitiva el més important'.

Els monòlegs de The Big Van Theory es representen els dimecres i dissabte al Teatreneu de Barcelona durant aquest mes de desembre i probablement gener, tot i que també tenen programada una gira per diferents ciutats espanyoles.