El win-win de Telefónica i el FC Barcelona

'L'acord de patrocini del FC Barcelona amb Telefònica va més enllà d'un acord econòmic. En ell hi ha, sobretot, estratègia empresarial, oportunitat de negoci i mercat'. Així de contundent es mostra José Luis Ferrando, professor en el Màster en Gestió de l'Esport de la UPF Barcelona School of Management.

El FC Barcelona ha tancat l'acord de patrocini amb Telefònica, a qui ha venut els drets televisius per a la propera temporada per 100 milions d'euros i 40 milions més en concepte de patrocini i partit amistós a Llatinoamèrica (13 milions anuals per 3 anys). A més, l'acord amb Telefònica preveu que sigui la multinacional espanyola la que s'encarregui d'ara de l'explotació del canal televisiu del club, 'Barça TV'. D'aquesta manera, el Barcelona ha posat fi a vuit temporades amb Mediapro.

A què es deu aquest canvi? Quina estratègia o interessos hi ha al darrera? A qui beneficia més el nou acord?

'Els clubs s'han adonat que són molt més que futbol. Són una gran marca amb infinitat de productes (partits, jugadors, museus, instal·lacions, marxandatge ...) però també són administradors dels drets d'imatge dels jugadors, són generadors de contingut d'interès, centres d'atracció turística, d'oci ', explica Jose Luis Ferrando. No hi ha dubte, al seu parer, que el Barça s'ha aliat amb Telefònica i Telefònica amb el Barça per 'estratègia comercial'.

El Barcelona vol reforçar la seva presència a Sud-amèrica. No es tracta només de vendre la difusió de partits de futbol, ??es tracta de penetrar com a marca en països llatinoamericans on, per una banda, compta amb el ganxo de jugadors com Neymar (Brasil) o Messi (Argentina), i per l'altra, amb el patrocini i la difusió que li permet Telefònica a través de les seves marques VIVO i Movistar en aquests països.

Per la seva banda, Telefònica dóna un pas més en el salt per deixar de ser una empresa tecnològica i passar a ser també una empresa generadora de continguts. 'Content is the King i Telefónica ho sap. El negoci no està en la transmissió sinó en ser el propietari del contingut', assenyala Ferrando. D'aquí, que Telefónica estigui en ple procés de compra de Canal + i s'hagi fet ja amb els drets d'emissió d'esports com la Fórmula 1, el campionat del món de motociclisme o el torneig de Roland Garros de tennis.

Per a Ferrando, l'acord entre Telefònica i el Barcelona és un win-win (Guanyem tots). Una altra cosa és Mediapro. 'Sens dubte avui és el perdedor però aquest acord és per un any. Veurem com contraataca MediaPro per la propera temporada'.