‘Fa falta un òrgan independent per regular continguts i adjudicacions als mitjans audiovisuals’

Avui han tancat definitivament nou cadenes de TDT arran de l’execució del Govern central d’una sentència del Tribunal Suprem que determina que aquests canals són “il·legals” per un defecte de forma, tal i com va demandar l’empresa Infraestructuras i Gestión 2002. Atresmedia ha hagut de tancar Nitro, laSexta3 i Xplora; Mediaset ha tancat Siete i Nueve; Net Tv ha suprimit Intereconomia i MTV i també ha desaparegut AXN i un canal de ventes. ‘Aquests canals ocupaven pràcticament un 7% de l’audiència i eren interessants perquè eren canals temàtics que havien fidelitzat molt la seva audiència’, explica Carles Pont, co-director acadèmic del Màster en Periodisme, Reporterisme i Nous Mitjans i del Màster en Comunicació Política i Institucional de l’UPF-IDEC.

El tancament d’aquests canals suposa la pèrdua d’ingressos en publicitat als grups propietaris, especialment Mediaset i Atremedia, i la reducció considerable de l’oferta televisiva gratuïta als espectadors. ‘La reflexió que cal fer-se és com es fan les adjudicacions de llicències a Espanya i la necessitat de tenir un òrgan independent que pugui vetllar pels continguts i per les adjudicacions de manera professional a fi d’evitar que això depengui directament d’un Ministeri i dels interessos d’un partit o un altre’. Carles Pont considera que la pèrdua de continguts és sempre pèrdua d’oferta televisiva però en aquest cas creu que no afecta de manera greu a la pluralitat. ‘La pluralitat queda afectada des del punt de vista de continguts però també és veritat que no ha afectat a a canals generalistes on l’actualitat i la informació és especialment rellevant’. A més, Pont considera que, amb la irrupció d’internet i les xarxes socials, el ciutadà avui dia està més informat i complementa els continguts televisius amb altres canals per contrastar la informació.