El sector editorial celebra el XX aniversari del Màster en Edició

3 Julio - 2015

El Màster en Edició de l'UPF-IDEC va reunir a la cúpula del sector editorial, antics alumnes, professors, periodistes i líders del món cultural en la celebració del XX aniversari del Màster que va coincidir amb l'última classe del curs, la tradicional sessió de cloenda. L'acte, amenitzat i presentat per Toni Iturbe, va permetre al director i creador del Màster, Javier Aparicio Maydeu, agrair a la indústria, editors, escriptors, institucions i partners del màster la seva col·laboració. 'Gràcies a vosaltres estem complint avui 20 anys però el que més ens satisfà és que heu fet d'aquest màster el bressol del sector. Ens satisfà veure que d'ell han sortit prometedors editors, agents, professionals i petites empreses relacionades amb el món del llibre. Això és el que ens encoratja i ens dóna valor'. Després de 20 anys, més de 900 alumnes han passat pel programa, dels quals dos de cada tres treballen en el sector editorial. No en va, el Màster en Edició és tot un referent per a la indústria i compta amb el suport i col·laboració de tot el sector: el Grup Planeta, Penguin Random House, Anagrama, GOOGLE, Grup 62, Cercle de Lectors, CEDRO, el Gremi d'Editors de Catalunya, la gran impremta Cayfosa, la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara o la Fira del Llibre de Frankfurt, entre d'altres empreses i institucions líders.

Enfront de tots ells, un emocionat Javier Aparicio Maydeu va moderar l'esperat debat entre els dos gegants de la indústria: Jesús Badenes, director general de la divisió editorial de llibreries del Grup Planeta, i Núria Cabutí, directora general de Penguin Random House. 'Són mals temps per a la lírica però quan van ser bons', es preguntava Aparicio per iniciar el debat. Badenes i Cabutí es van mostrar optimistes. 'Les llibreries han patit molt però el mercat pujarà a Espanya i especialment a Amèrica Llatina en 2015. És cert que el mercat ha caigut en més d'un 30 per cent però avui 92 de cada 100 llibres se segueixen comprant a llibreries, 5 a ecommerce i només 3 són llibres digitals. El paper té encara molt recorregut i les llibreries també', ha afirmat Badenes. 'Potser el treball de l'editor s'ha sofisticat, diversificat i professionalitzat. Hi ha més canals, més formats però l'essència és la mateixa: passió, intuïció i treball", afegí Cabutí.

Llavors. Amazon no és vista com una amenaça?, va preguntar Aparicio. Depèn. Cabutí i Badenes van defensar la igualtat d'oportunitats en polítiques de preus. 'Si al Regne Unit té el 90% del mercat és perquè pot permetre una política de preus que els altres no poden', ha criticat obertament Badenes.

Consells als recents graduats? 'Passió, olfacte, llegir molt i treball perquè l'autor tingui repercussió i l'obra arribi al mercat, als lectors', ha insistit Núria Cabutí. 'Vocació lectora, convicció, escoltar els lectors i ser vosaltres mateixos', ha afegit Badenes, qui va acabar recomanant la xerrada de Steve Jobs "Stay hungry, stay foolish".

Els consells de Carlos da Veiga Ferreira als futurs editors

Després del debat, va venir la tradicional conferència de cloenda del curs que va impartir l'editor portuguès Carlos da Veiga Ferreira. Precisament, Da Veiga Ferreira va ser qui va impartir la primera lliçó fa 20 anys com a editor de Teorema, tornant aquest any com a editor de Teodolito, el seu nou segell. Da Veiga, amb humilitat i saviesa, va voler tenir un record per Esther Tusquets, Jaume Vallcorba, Tony López Lamadrid, Beatriz de Moura, Schifrin, José Manuel Lara o Jorge Herralde, entre molts altres. Si Cabutí i Badenes van parlar de ser atrevits i fins i tot una mica bojos, Da Veiga va afegir: 'de quin art estem parlant quan parlem d'edició? Per descomptat, d'un art que s'ha de practicar amb el cap als núvols i amb els peus a terra. Els núvols per al somni i la terra per mai oblidar que estem també davant d'un negoci que, efectivament no ens farà rics, però ha de reportar beneficis, per a, entre altres coses, continuar perseguint el somni que, d'una altra manera, pot transformar-se en un malson'. 'Llegir, llegir i llegir' va recomanar als futurs editors i citant Jorge Herralde va afirmar: 'un editor és el seu catàleg'.

La lliçó magistral completa de Carles dóna Veiga Ferreira

L'acte va concloure amb les paraules del rector de la Universitat Pompeu Fabra, doctor Jaume Casals, qui els va parlar de la Universitat com un dret però també com una oportunitat. Sens dubte, l'acte ho era. Una oportunitat per parlar, reflexionar i intercanviar impressions sobre present i futur amb els grans de la indústria i amb les noves generacions.

I per acabar un regal especial: un Diccionari d'Edició anglès-espanyol amb acurades il·lustracions i tots els vocables representatius del sector editorial. Un volum editat en exclusiva per a la celebració del XX aniversari del Màster en Edició de la Pompeu Fabra amb la col·laboració de la indústria i especialment de la impremta Cayfosa.