Sánchez Ron, acadèmic de la RAE, inaugura el Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental

El Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental va inaugurar la seva XIV edició amb una conferència sobre ?Les dues cultures, 50 anys després?. José Manuel Sánchez Ron, acadèmic de la Real Academia Española (RAE), catedràtic d\'Història de la Ciència de la Universitat Autònoma de Madrid i divulgador científic, ha impartit la ponència inaugural centrada en una anàlisi sobre les relacions entre la cultura i la cultura humorística, gairebé mig segle després que Charles Percy Snow es plantegés apropar aquests dos pols del coneixement humà.

L\'acte d\'inauguració va comptar amb la presència de Montserrat Tarrés, directora de Comunicació Corporativa i Relacions Institucionals de Novartis; Vladimir de Semir, director del Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental; Pau Verrié, director general de l\'IDEC; i José Manuel Sánchez Ron, catedràtic d\'Història de la Ciència de la Universitat Autònoma de Madrid.

Novartis, a través de l\'Institut Novartis de Comunicació en Biomedicina (INCB), patrocina, des del seu naixement, aquest programa de formació pel qual han passat més de 600 alumnes i que ha comptat entre els seus ponents amb destacades personalitats de reconegut prestigi. ?Aquest màster és una aposta estratègica de l\'INCB, l\'objectiu del qual és treballar per l\'excel·lència en la comunicació biomèdica i facilitar l\'apropament i la col·laboració entre investigadors i comunicadors?, va assenyalar Montserrat Tarrés.

En aquesta línia d\'apropament, el discurs de Sánchez Ron va analitzar l\'estat que travessen les relacions entre la ciència i la cultura tradicional. En aquest sentit, el catedràtic de la RAE va assegurar que ?amb el pas del temps no ens hem alliberat de les diferències entre les dues cultures, però la situació ha canviat molt des que Snow va pronunciar el famós discurs al Senate House de la Universitat de Cambridge. Actualment, les barreres entre la ciència i la literatura no són tan impermeables. Hi ha moltes obres i autors que han creuat la frontera\\\\\\\".

La literatura és una de les arts que ha començat a obrir ponts i un bon ?antídot? contra la separació entre la cultura científica i la tradicional. ?Que la ciència penetri en la literatura, amb científics que s\'interessin per la ciència, és fonamental per salvar el cisma que separa les dues cultures?, va destacar. Per Sánchez Ron, la divulgació no és suficient per arribar a la societat: ?És necessària, però fa falta alguna cosa més. Durant molt de temps vaig pensar que era un problema d\'educació, que necessitàvem més ciència, arribar a l\'esperit de les persones a les quals volem transmetre la importància de la ciència. Personatges com Carl Sagan o Stephen Jay Gould són alguns dels escriptors que han aconseguit travessar aquesta barrera, educar la ment i alhora l\'ànima?, va recomanar.

En aquest sentit, Vladimir de Semir, va recalcar que la comunicació i la divulgació científica no només són una ?manera de transmetre coneixements a la societat, sinó que actualment són un eix vertebrador de la societat del coneixement. Una de les causes per les quals el país està en crisi és perquè no s\'ha fet una aposta real per unificar les dues cultures?, va destacar.

Tot i aquesta realitat, Sánchez Ron va apuntar que la ciència apareix cada cop més als mitjans de comunicació. ?Aquesta presència no es deu a la importància de la ciència, sinó a les circumstàncies històriques que vivim. D\'una banda, els problemes mediambientals i energètics que ens trobem fan que la ciència ocupi un lloc destacat i qualsevol decisió política depengui del judici científic\\\". En aquesta línia, va reclamar més participació dels científics i va oferir la seva opinió sobre temes d\'actualitat.

Una altra de les causes de l\'augment de la presència mediàtica de la ciència és la ciència biomèdica. El desenvolupament d\'aquest camp d\'investigació i les seves ?promeses de desenvolupament científic? fan que les informacions sobre aquests temes sempre trobin ?un espai als mitjans?, va afirmar Sánchez Ron.

No obstant això, tot i que és inevitable que la cultura científica s\'estengui, l\'acadèmic va advertir que ?no s\'ha de llançar les campanes al vol. L\'anticientifisme no ha desaparegut. La ciència té adversaris, o bé per ignorància o per ideologia. No s\'ha d\'oblidar que als EU només el 40% dels nord-americans està d\'acord amb l\'evolució? i a la Gran Bretanya el 48%, va concloure.