Repsol i Banc Sabadell defensen el patrocini esportiu basat en experiències vitals

L'esport mou passions i les empreses ho saben. Saben que és rendible i que és el millor aparador per les seves marques. Per això treballen per establir una relació profitosa per ambdues parts, mitjançant el patrocini. L'esport troba una font de finançament i les empreses arriben amb més facilitat als seguidors dels equips o esportistes. Repsol i Banc Sabadell ho tenen clar i així ho han expressat en la jornada sobre patrocini esportiu de la UPF Barcelona School of Management, organitzada pel Màster en Direcció de l'Esport amb la col·laboració de l’INDESCAT, el clúster de la Indústria de l'Esport a Catalunya.

'És rendible en reputació si els valors de l'empresa o esportista estan alineats amb els valors de l'empresa', ha apuntat Beatriz Tobío, cap de patrocinis de Repsol. 'I cal tenir clar que és una inversió a llarg termini. Que associïn el Trofeu Godó a l'Open Banc Sabadell i que els mitjans i el públic parli de l’Open Banc Sabadell sense haver de dir Godó requereix temps, molt temps. No tindria sentit si t'ho planteges només per un any o dos', afegia Anna Poch, directora d'esdeveniments corporatius de Banc Sabadell.

Totes dues van coincidir que l'èxit d'un patrocini depèn del temps i de la implicació de tota l'empresa. 'Patrocinar no és posar un logotip, cal involucrar tots els departaments: la direcció, premsa, màrqueting, xarxes socials, comunicació interna, recursos humans. Treballar tots en la mateixa direcció i construir, a través de contingut rellevant, únic i exclusiu, els valors de la marca'. Repsol i Banc Sabadell aposten pel patrocini esportiu com a eix transversal a l'empresa i en la creació d'experiències per als usuaris. La possibilitat de veure de prop i parlar amb Rafa Nadal o fer una visita guiada al circuit de MOTOGP són algunes de les iniciatives que han iniciat Banc Sabadell i Repsol. 'Això et permet sentir la marca una mica més prop, mantenir una conversió real i viure una experiència inoblidable', assenyalen.

Encara que hi ha també riscos, incidents, crisis de comunicació i de reputació quan el missatge que es difon no és el que s'havia pensat. Malgrat tot, sembla que el patrocini esportiu és una eina clau en el futur per a les empreses. 'Crec que cada vegada serà més digital i més experiencial', ha afirmat Anna Poch. 'No és informació el que demanen els usuaris, és viure una cosa realment vital i per a això la innovació i la creativitat és essencial', ha conclòs Beatriz Tobío.

Un sector a l’alça

El patrocini esportiu superarà els 60.200 milions de dòlars en 2016, segons ha publicat IEG, una de les firmes consultores més importants del món pel que fa a les seves previsions en el món del patrocini. Per aquest any 2016 preveu un increment del 4,7% de la despesa en patrocini a nivell mundial. El patrocini esportiu és el sector que més creix -un 5% - i als Estats Units -que segueix marcant tendències- representa ja el 70 per cent de gruix del negoci.

La jornada de patrocini esportiu de la UPF va comptar també amb importants representants del sector com Pau Serracanta, director de Dorna Sports; José Luis Rosa Medina, de l'Eurolliga de Bàsquet, per explicar la gestió dels patrocinis en l'Euroleague; Marga Marí, responsable de comunicació de DJO Espanya, que va parlar de com gestionar el patrocini d'esportistes i Cristina Clerici, directora de comunicació i patrocini de la marca italiana Sergio Tacchini, per reflexionar sobre el patrocini des del punt de vista d'una empresa esportiva.

Van concloure l'acte Carles Murillo, director del Màster en Direcció de l'Esport, i la directora general de la UPF Barcelona School of Management, Carme Martinell, qui ha destacat l'augment que anualment presenten dades com el volum mitjà anual d'ocupació vinculat a l'esport (189, 4 mil persones en 2014), empreses amb activitat esportiva (28.735 el 2014 segons DIRCE) i el nombre d'alumnes matriculats a Ensenyaments esportius del Règim Especial (9.548 persones en el curs 2013-14). 'Sens dubte és un sector a l’alça i amb molt futur', va concloure.