REPORTATGE: La Universitat com a plataforma facilitadora de talent

Headhunters, empreses de selecció, professionalització dels departaments de Recursos Humans... El principal desafiament de les empreses avui en dia és trobar talents. Les empreses i els mercats de tot el món han sofert profundes transformacions que reclamen una nova generació de talent, capaç d'adaptar-se ràpidament als canvis, de prendre decisions encertades i d'incorporar noves dinàmiques. Però com descobrir el talent? La Universitat Pompeu Fabra va crear fa tres anys un comitè de beques, destinades exclusivament a premiar el talent dels alumnes que cursen un màster. Però, què s'entén per talent? 'Ens fixem en l'expedient acadèmic, que ha de superar el notable (8) però no només això, analitzem els perfils, les cartes de motivació, els mèrits professionals i el compromís social. No entenem el talent sense voluntat social com a valor ', explica Daniel Serra, director acadèmic de la UPF Barcelona School of Management i l'UPF-IDEC.

L'aposta de la UPF respon a una voluntat d'esdevenir facilitadora de talent a la societat i les empreses. 'El talent és el combustible principal d'una societat. Identificar-lo, potenciar-lo i projectar-lo és un dels compromisos principals de la UPF’, afegeix Serra. Aquest any, el comitè de beques ha concedit 39 Beques Talent amb una mitjana d'expedient acadèmic de 9,1, la mitjana més elevada de totes les edicions. 'No és només una nota acadèmica, és el reflex d'una actitud per l'excel·lència, d'una voluntat de treball i esforç, d'interès per deixar empremta, per desenvolupar el seu talent al màxim'. La beca els sufraga entre el 25% i el 50% de la matrícula del màster escollit.

Alumnes amb Beca Talent

'Sens dubte la beca m'ha permès venir fins a Barcelona, ??fer el màster ... Potser ho hagués fet igualment però sense la beca m'hauria resultat molt més difícil', explica Mariano Antonio Paulinovich, alumne del Master of Science in Business Analytics. Mariano té 31 anys i és de Rosario (Argentina). 'La ciutat de Mesi. Ell sí que és un crack’, diu. 'Mai he pensat que sóc una persona amb molt talent. M'agrada esforçar-me i treure el millor de mi en tot el que faig’. Es va graduar en Administració i Direcció d'Empreses i treballava en una empresa de sistemes d'informació a l'Argentina. 'Necessitava fer un salt professional i volia especialitzar-me en Business Analytics com a mètode d'anàlisi quantitativa per a la presa de decisions. Vaig veure el màster de la UPF Barcelona School of Management, a Barcelona, ??i em vaig decidir. Vaig deixar la meva feina a l'Argentina i vaig venir amb la meva dona per fer el màster i poder dedicar-me a això ". Optimitzar processos, prendre decisions estratègiques de producte, de negoci... tot sona molt orientat a la gran empresa. Però Mariano matisa. 'O una organització, una ONG, un govern.... l’encertada presa de decisions és sinònim de bona gestió i això es cada vegada més necessari a tots nivells', apunta.

Nuria Casacuberta és de Vilafranca del Penedès. Els seus bons resultats acadèmics li van sufragar el primer any de carrera. Va estudiar Comunicació Audiovisual. En acabar, va obtenir una beca Leonardo a Montpeller. Fa tres anys va començar a treballar en el Departament de Comunicació de Bodegues Torres. 'Després de tres anys al departament he après molt, he descobert que m'agrada la comunicació però notava que em falta més coneixement sobre comunicació corporativa i d'empresa'. Va decidir fer el Màster en Direcció de Comunicació a l'UPF-IDEC. 'Vaig venir a una sessió informativa i em van parlar de la beca. Vaig presentar la documentació i la vaig aconseguir ". És una altra de les beques talent d'aquest any. El seu esforç sempre ha tingut premi. 'Si tinc algun talent crec que és la capacitat d'esforç però per a mi això no ha estat un sacrifici perquè no m'ha molestat fer-ho’. A tots dos, els costa parlar de talent. 'Sens dubte hi ha treball, hi ha esforç, responsabilitat, motivació personal, reptes... però per a mi el talent requereix també empatia, assertivitat, etc.', diu Núria. 'És difícil mesurar el talent. Per a mi és una qüestió d'actitud davant la vida, de personalitat i de projecte de vida', afegeix Mariano. I al final coincideixen: "el talent i el coneixement han d'estar en consonància amb els valors humans i ha de servir per millorar la societat'.

Valors, talent i capacitat transformadora. Ho va dir Elbert Hubbard: 'Hi ha una cosa molt més escassa, fina i rara que el talent. És el talent de reconèixer els talentoso'.