El Govern aprova el reial decret que regula el nou examen obligatori per a ser advocat

El Consell de Ministres ha aprovat per fi el reial decret que modifica el reglament sobre l'accés a les professions d'advocat i procurador dels tribunals. Era un decret molt esperat que arriba amb molts mesos de retard, fet que ha deixat a tota una promoció d'estudiants amb el Màster i les pràctiques finalitzades i a l'espera de poder examinar-se. En breu -es confia- es coneixerà la data de la prova que podria realitzar-se en el mes de juny.

Entre els canvis més significatius que estableix el nou Reial Decret hi ha el format de la prova que constarà només d'una part escrita de respostes múltiples (tipus test) amb preguntes teòriques i supòsits pràctics sobre situacions reals. Això significa que s’ha eliminat la part de resolució d’un cas pràctic i serà únicament una prova test. ‘Aquest canvi té aspectes positius ja que suposa major objectivitat en la correcció i també rapidesa per corregir i oferir els resultats; però també negatius com una probable major impugnació de preguntes o el no valorar les habilitats com la redacció o la capacitat argumentativa', explica Ramon Ragués, director acadèmic del Màster en Advocacia de l'UPF-IDEC.

Una altra modificació del Reial decret afecta els percentatges de ponderació entre la qualificació obtinguda en el Màster i l'obtinguda en l'avaluació final. El Govern estableix que la qualificació final resultarà de la mitjana ponderada entre el 70% de l'obtinguda en l'avaluació i del 30% de l'obtinguda en el Màster rebut (amb anterioritat a aquesta reforma la prova teòrico pràctica representava el 20%). Per Ragués, aquest canvi pot afectar les condicions d'igualtat de les escoles que imparteixen el Màster d'accés. 'Suposa que aquelles escoles que són més serioses i estrictes amb l'avaluació estaran perjudicant els seus alumnes davant els centres que siguin més benèvols i això pot generar més conflicte amb els estudiants'.

Però el que realment preocupa escoles i alumnes és la convocatòria de la prova. 'Portem un any de molts nervis, de malestar per part dels estudiants que ja han finalitzat el Màster i les pràctiques però no poden exercir perquè no han fet la prova i els despatxos d'advocats no volen arriscar-se a contractar i que posteriorment puguin suspendre-la. Sens dubte és una situació kafkiana si tenim en compte que aquesta llei té ja 8 anys'. Des del Govern s'assegura que la convocatòria de la primera prova es donarà a conèixer en propers dies. En qualsevol cas l'examen no podrà celebrar-se fins a tres mesos després de la publicació de la data.

El Màster en Advocacia de l' UPF-IDEC fa quatre anys que s'imparteix, avançant-se així a l'entrada en vigor a l'octubre de 2011 de la Llei 34/2006 i compta amb el suport dels principals despatxos professionals de Catalunya, fins al punt que cinc d'ells (Cuatrecasas Gonçalves Pereira, Garrigues, Uría Menéndez, Baker & McKenzie i Roca Junyent) formen part del consell acadèmic del programa.