Experts posen en dubte els rànquings científics i defensen l'Open Acces de les investigacions al Campus Gutenberg 2016

• Més de 400 experts en ciència i divulgació científica es reuneixen a Barcelona
  • Isidro Aguillo, del Laboratori de Cibermetria del CSIC, va defensar Google Acadèmic com una alternativa gratuïta i neutral als indicadors i rànquings tradicionals

Els indicadors de productivitat científica de rànquings universitaris com Xangai, Times Higher Education (THE) o QS; base de dades mundials de referències bibliogràfiques com WoS i Scopus, llistats que enumeren els científics més citats com EHP... Cap va escapar les dures crítiques d'experts com Isidro Aguillo, del Laboratori de Cibermetria del CSIC o Josep Maria Antò, director científic de ISGlobal, qui van atribuir falta de transparència i neutralitat en els objectius, indicadors i recollida d'informació a totes aquestes métriques.

Isidro Aguillo i Josep Maria Antó van dur a terme amb Cristina Sáez, del canal Big Vang de La Vanguardia, Marta Soler, directora del CREA i Gema Revuelta, directora del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra i codirectora del Màster en comunicació científica, el primer debat del Campus Gutenberg 2016, organitzat per la UPF Barcelona School of Management i l'Obra Social "la Caixa". Més de 400 experts en ciència i divulgació científica es reuneixen aquests dies a Barcelona per tal de trobar propostes per apropar la ciència a la societat. El primer debat va abordar el rànquings com a sistemes de mediació de l'impacte de la ciència en la societat.

'L'èxit de la classificació mundial implica el fracàs de l'educació superior com a disciplina científica. M'encantaria que els rànquings de ciència medissin les relacions amb la comunitat", va dir Isidro Aguillo, que no va tenir cap mirament a animar els investigadors a rebelar-se contra les llicències com WoS i Scopus, i fer una aposta per Google Acadèmic. "És més gran, lliure, neutral i les mètriques són més moderns," va dir.

Josep Maria Antó va parlar de l'edat o el sexe com a elements de discriminació en els rànquings. "Si ets més gran, has publicat més. La classificació prima els científics de més edat', va dir. "A més, els científics tenim obsessió per publicar a les revistes amb major probabilitat de rebutjar els articles. El que fem en la ciència, si no és internacional, no existeix i això condemna allò local. I manquen models de governança internacionals", ha reconegut.

'La veritat és que ja que no podem avaluar l'impacte només científic, sinó que s'ha de valorar l'impacte social de cada treball de recerca", va dir Marta Soler, qui va presentar Sior, un repositori de la UB sobre l'impacte social de la recerca.

Per la seva banda, Cristina Sáez, de La Vanguardia, confirmava: "Les revistes de major impacte col·lapsen els mitjans de comunicació. A la redacció rebem una mitjana d'unes 100 històries sobre ciència al dia; els rànquings són encara un factor de selecció".

Potser per aquesta raó, tots els ponents van acabar defensant l'Open Access i Open Data com un sistema real per a la transferència de coneixements. "És la transferència de coneixements el que acaba produint millores a la societat", va dir Marta Soler.

El Campus Gutenberg, que va començar ahir té aquest any quatre debats on ponents i moderadors de reconegut prestigi aborden el present i el futur de la comunicació científica. D'altra banda, hi ha també una  trentena de conferències, tallers i discussions sobre la divulgació científica. En aquesta edició, es dedica especial atenció als nous formats per a comunicar la ciència a través de la música, humor, còmics, aplicacions i fins i tot la màgia.

El Campus Gutenberg és una iniciativa impulsada pel Màster de Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental (UPF Barcelona School of Management) i l’Obra Social “la Caixa”, en col·laboració amb el Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF) i cada any atreu a gran part dels alumnes que han passat pel màster, els quals ocupen avui càrrecs de rellevància en centres i institucions mèdiques, ambientals i científiques.

Enllaç al programa complert del Campus Gutenberg

El campus Gutenberg, en imatges