Saps què és i com funciona el Crowdlending?

20 Noviembre - 2014

Fins fa poc, si algú volia tirar endavant un projecte i necessitava finançament hi havia poques opcions: demanar diners a familiars o amics, sol·licitar una subvenció o demanar un préstec bancari. Avui en dia, però, internet i les xarxes socials han originat noves formes de finançament a empreses o particulars a través del crowdfunding o el que és el mateix finançament col·lectiu o micromecenatge. Però, quants tipus de crowdfunding hi ha? Què és això que en diuen crowdlending?

Jordi Solé Muntada, co-fundador de la plataforma ECrowd Invest, i Oriol Chimenos, cofundador de Zank, ho van explicar en una conferència a la UPF Barcelona School of Management, organitzada per la Unitat d'Innovació UPF Business Shuttle. 'Tota la vida han existit les típiques col·lectes de diners per una causa (casaments, aniversaris, projectes personals). En l'era digital, les col·lectes 2.0 es diuen crowdfunding ', explica Jordi Solé Muntada, ex alumne del MBA a la UPF Barcelona School of Management.

Hi ha diversos tipus de crowdfunding:

Crowdfunding de donacions. és una col·lecta de diners per una causa, per exemple, humanitària. Un exemple seria la Marató de TV3. Els participants posen diners desinteressadament i no reben res a canvi, més enllà de la seva satisfacció personal.

Crowdfunding de recompenses. és una col·lecta de diners per un projecte, per exemple, la realització d'un llibre o una pel·lícula. Els participants reben una petita compensació canvi com un exemplar del llibre o una entrada per veure la pel·lícula.

Crowdfunding de capital. Consisteix a recollir diners per aportar-los en forma de capital per fundar o capitalitzar una empresa. Per exemple, un emprenedor busca diners per arrencar el seu projecte i inicia una campanya de crowdfounding. La gent que confia en el seu negoci, inverteix i si té èxit, es converteixen en accionistes.

Crowdfunding de préstecs. Es recullen diners però en aquest cas, les persones que posen els seus diners no ho desinteressadament ni per obtenir capital de l'empresa sinó com un préstec. Per tant, és deute i el participant es converteix en el banc que espera que li tornin aquests diners. Aquest és el crowdlending.

'En un moment en què el crèdit a pimes per part de la banca tradicional no flueix, el crowdlending ha crescut amb rapidesa com a forma de finançament basat en el préstec de molts petits inversors', afegeix Oriol Chimenos.

El crowdlending consisteix, per tant, en el finançament col·lectiu d'inversors particulars via préstec a projectes empresarials. Hi ha diferents tipus de Crowdlending:

Crowdlending P2P (un model de préstecs entre particulars). és el cas de la plataforma Zank

Crowdlending P2B (un model de préstecs entre particulars i empreses). és el cas de la plataforma ECrowd Invest

Com funcionen? La plataformes de préstec publiquen els projectes i els prestadors decideixen on invertir els seus diners, pels quals es fixa un interès per avançat (entorn del 5%) i es paga segons un calendari pactat que pot anar d'un a cinc anys. Tota l'operativa s'articula a través de plataformes per internet on es presenten els projectes de finançament, prèviament analitzats per l'equip que gestiona el web. A partir d'aquí es van recaptant els diners dels potencials inversors, als quals es remunerarà en funció del sistema establert. El seu èxit es deu al fet que és un mitjà barat i senzill d'obtenir finançament i al fet que el retorn se l'emporta l'inversor. ‘és un model que està funcionant i molt en altres països, per exemple, Lending Club als Estats Units, que a dia d'avui ha mogut al voltant de 5 milions de dòlars', apunta Chimenos. El creixement d'aquest tipus de plataforma ha provocat inquietud en el sector financer. Actualment, hi ha una regulació en tràmit (Projecte de Llei sobre plataformes de finançament participatives) per regular el sector.