Puig-Junoy: ‘La taxa de l'euro per recepta és tècnicament millor que la reforma del copagament espanyol’

El Tribunal Constitucional ha declarat inconstitucional l'euro per recepta però ha avalat les taxes judicials catalanes. D'aquesta manera, ha estimat parcialment el recurs presentat pel Govern espanyol contra l'establiment d'aquestes dues taxes per part la Generalitat. L'aplicació de l'euro per recepta estava suspesa pel Constitucional des del gener del 2013, gairebé un any després que l'aprovés el Parlament de Catalunya. ‘La taxa de l'euro per recepta va ser abans de la reforma del copagament espanyol i tècnicament està molt més ben pensada’, afirma Jaume Puig-Junoy, professor d’economia pública a la UPF i director del Màster Universitari en Economia de la Salut i del Medicament i de l'International Master in Health Economics and Pharmaeconomics de la UPF Barcelona School of Management.

‘A cap país de la UE, el copagament és una font molt important de finançament: el millor copagament és el que recapta poc. L'euro per recepta tenia tant efecte sobre la reducció de receptes com l'elevat copagament espanyol imposat a pensionistes i actius’, assegura. La Generalitat havia recaptat 45,7 en mig any d'aplicació. El Departament de Salut va destacar llavors que en el segon semestre de 2012 -amb aplicació de la mesura-, hi havia hagut un descens del 21% en el número de receptes. ‘Cal buscar altres instruments més eficients de gestionar els medicaments: contractes de risc compartit, cobertura i preus segons cost-efectivitat, no pagar pel que no té valor en salut, prioritzar tractaments segons evidència científica d'eficàcia,  revisions d'utilització, incentivar l'adherència al tractament dels crònics…’.

El professor Puig-Junoy considera que cal respectar l'esforç financer destinat a la sanitat fet en exercici de la corresponsabilitat fiscal autonòmica i acabar amb el model estatal del "jo convido -Estat- però tú pagues -CCAA-" que impera avui en les decisions de finançament  i preu de nous medicaments.

Jaume Puig-Junoy va publicar el 2012 el llibre ¿Quién teme al copago? El papel de los precios en nuestras decisiones sanitarias.