La propera edició del Campus Gutenberg serà el 18 i el 19 setembre 2017

• La trobada sobre Comunicació Científica acaba amb un debat sobre l'humor, el còmic i la gamificació com a noves eines per a la divulgació científica

La propera edició del Campus Gutenberg, la trobada sobre comunicació científica que anualment organitza la UPF Barcelona School of Management i l'Obra Social "la Caixa", tindrà lloc el 18 i 19 de setembre de 2017. Així ho va anunciar Gemma Revuelta, directora del Centre d'Estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra i codirectora del Màster en Comunicació Científica, a la cloenda de la sisena edició del Campus que aquest any ha batut tots els rècords d'assistència amb més de 400 participants del camp de la ciència i la comunicació. 'Han estat dos dies intensos de reflexió, treball i col·laboració per tal de trobar noves formes i eines perquè els que ens dediquem a la ciència, la medicina, la biologia, la recerca o la comunicació científica siguem capaços de divulgar de forma atractiva i interessant els nostres treballs perquè arribin a la societat '.

Precisament de nous formats i eines com la màgia, l'humor, el còmic, els jocs, les apps, etc. va tractar l'últim debat d'aquesta edició. Un debat moderat per la periodista digital Cristina Aced i que va comptar amb tres convidats d'honor que van explicar com ells han tret profit de nous formats per a comunicar ciència.

Mónica Lalanda és metge d'urgències i autora del còmic Con-Ciencia Médica, un llibre sobre deontologia i ètica mèdica en format còmic. 'El còmic té molts avantatges com a eina de comunicació mèdica: humanitza la malaltia, facilita la identificació dels pacients, fa més digeribles i menys dramàtics els continguts, millora l'aprenentatge i afavoreix la reflexió', explica la doctora Lalanda qui ha aconseguit que una cosa tan farragosa com l'ètica i la deontologia mèdica hagi acabat ja amb les existències de la seva segona edició i vagi ja per la tercera.

Mónica Moro, per la seva banda, treballa en un laboratori farmacèutic i és una afèrrima defensora de la gamificació com a eina de comunicació. 'A tots ens agrada jugar, és una cosa inherent a l'ésser humà. El joc motiva i afavoreix l'aprenentatge i l'interès per temes que ens resulten tediosos'. Ella va ser impulsora de TriviFarma, una aplicació mòbil basada en el joc Trivial adreçada a professionals de la salut per a formar-los en conceptes sobre Salut 2.0. 'No de tot es pot fer una aplicació, però en molts casos és molt útil'. Un altre exemple és l'app Disfruta+ sobre salut sexual masculina. 'Són temes que costen però a través d'una app vam aconseguir de forma discreta i íntima explicar als homes de forma clara les qüestions més rellevants sobre funcionalitat sexual i ajudar-lo a preparar la seva consulta amb un professional.

Daniel García és geòleg i un convençut que "el coneixement, amb humor entra'. És un dels membres de Big Van Científicos sobre ruedas que van començar amb els monòlegs humorístics sobre ciència, amb gran èxit a teatres, i avui participen en gran quantitat de projectes com el projecte educatiu en escoles i instituts #locosxciencia, CienciaClip o Clowtífics. 'Són diferents formes de transmetre i generar atenció i interès per la ciència. Sens dubte per a nosaltres l'humor no és fi però si un mitjà amb resultats molt positius en l'objectiu de fer arribar la ciència a la societat'.