Els Màsters en Edició i Creació Literària celebren la proclamació de Barcelona com a ciutat literària per la UNESCO

18 Diciembre - 2015

El Màster en Edició i el Màster en Creació Literària de la UPF Barcelona School of Management han celebrat la proclamació de Barcelona com a Ciutat Literària per la Unesco. De fet, ambdós màsters formaven part del dossier de la candidatura presentat per l'Ajuntament de Barcelona com exemples de suport a la industria editorial i la creació literària.

Concretament, el dossier esmenta el Màster en Edició de la Universitat Pompeu Fabra en l'apartat de Capitalitat editorial i el reconeix com una referència mundial en formació en el sector des de fa vint anys. El Màster ha servit per proveïr talent i professionals a tota la cadena del llibre. Catalunya compta amb 272 empreses editorials, que ocupen 4.907 persones i que el 2014 van editar 31.759 títols, amb una facturació de 1.209 milions d'euros. A Barcelona hi són presents els grans grups multinacionals –com Planeta, Penguin Random House o RBA– i, alhora, Catalunya és la comunitat espanyola amb més empreses editorials petites, que sumen un total de 249 editorials independents. És, per tant, un sistema editorial divers i de molta activitat.

El Màster en Creació Literària de la UPF Barcelona School of Management també apareix a la candidatura de Barcelona en l'apartat dedicat a la Creació literària: 'La creació literària en l'àmbit universitari té una formació d'excel·lència a la UPF, amb el Màster de Creació Literària. El màster és impartit en castellà per escriptors professionals, i els alumnes preparen un projecte literari. Compta amb la col·laboració de la Fundació Han Nefkens i la Universitat Colúmbia'.

També en ressalta la seva aportació a la Beca de Creació Literària de la Fundació Han Nefkens que promou l'escriptura d'una obra en castellà d'un autor que hagi cursat el Màster de la UPF. I el programa de traducció literària Word for Word, en col·laboració amb l'Institut Ramon Llull, la Universitat Colúmbia, la Universitat Pompeu Fabra i la Fundació Han Nefkens, que permet als estudiants dels màsters d'escriptura creativa d'ambdues universitats fer un intercanvi cultural per fomentar les relacions entre escriptors emergents catalans i nord-americans, i alhora estimular la recerca de traductors literaris potencials de la literatura catalana a l'anglès. 'És un orgull pel Màster haver format part del dossier de la candidatura, que valora tant el fet que som un pont entre la Barcelona del Boom i el segle XXI (amb Juan Villoro, Martín Caparrós, Flavia Company o Rodrigo Fresán entre els nostres professors habituals) com una plataforma de contacte entre les diferents dimensions del món del llibre a la ciutat (escriptors, professors, lectors, editors, agents, etc.)', assenyalà Jorge Carrión, director del Máster en Creació Literària, qui també ressaltava que la Beca Han Nefkens, la més important en dotació econòmica per a un jove escriptor en llengua castellana, situa Barcelona també en el mapa internacional'.

La UPF Barcelona School of Management se sent orgullosa de la seva petita però significativa aportació a la candidatura, que ha permès que Barcelona passi ara a ser membre de la Xarxa de Ciutats Creatives UNESCO. L'Ajuntament ja ha anunciat que entre els projectes que a mitjà termini vol desenvolupar hi ha:

• Un nou equipament que vincula els escriptors a la ciutat des d'una varietat innovadora d'activitats per a tots els públics i també per a la recerca en literatura.
  • La redirecció de la programació d'un centre cultural cap a la literatura, expandint-ne la vocació internacional i multidisciplinària.
  • La implementació de nous projectes de promoció de la lectura a través de les tecnologies digitals.
  • L'organització de trobades professionals internacionals que permetran incrementar els intercanvis d'idees, coneixement i bones pràctiques.
  • L'aposta per la mobilitat dels escriptors com a peça clau de la divulgacióde les literatures del món.
  • La projecció del model de la Diada de Sant Jordi com un esdeveniment literari i participatiu de referència per vehicular la cultura com a formade progrés ciutadà.