Presentació del llibre 'Medicina y Salud en la prensa diaria. Informe Quiral 10 años'

L\'acte de presentació del llibre va tenir lloc el dijous 12 de març, a les 12.30 hores, a l\'auditori de l\'IDEC-Universitat Pompeu Fabra. A part dels seus autors, també hi van assistir Josep Eladi Baños, vicerector de Docència i Ordenació Acadèmica de la UPF; Mª Lluïsa de la Puente, directora general de Planificació del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya; Antoni Vila Casas, president de la Fundació Vila Casas; i Jesús Acebillo, president del Grupo Novartis a España.

Durant més d\'una dècada, l\'Informe Quiral, una iniciativa conjunta de l\'Observatori de la Comunicació Científica de la UPF i la Fundació Vila Casas, ha representat per a la comunitat relacionada amb el món de la salut, els professionals de la comunicació i per al públic en general una eina bàsica per a l\'anàlisi i la reflexió del paper dels mitjans de comunicació en la transmissió de la informació de salut a la societat.

Fruit d\'aquesta reflexió, ha nascut el llibre commemoratiu Medicina y Salud en la prensa diaria. Informe Quiral 10 años. L\'obra reuneix els resultats de l\'anàlisi de gairebé 90.000 textos relatius a informació de salut publicats entre 1997 i 2006 als cinc diaris de més difusió de l\'estat espanyol: El País, El Mundo, ABC, La VanguardiaEl Periódico de Catalunya. Dirigit per Vladimir de Semir i Gema Revuelta, director i sotsdirectora de l\'Observatori de la Comunicació Científica, respectivament, el projecte ha comptat amb la col·laboració de més d\'una seixantena de persones entre coordinadors de les edicions anuals, investigadors i assessors i ha rebut l\'ajut de l\'Institut Novartis de Comunicació Biomèdica.

L\'evolució de la informació de salut

L\'informe Quiral 10 años és una obra que, amb una anàlisi descriptiva, aprofundeix en algunes qüestions que han estat decisives al llarg del decenni, com ara l\'impacte de l\'expansió d\'Internet en la cobertura periodística de la salut, la influència dels mitjans en les polítiques sanitàries, la perspectiva de gènere en qüestions de salut a la premsa, l\'evolució de les seccions especialitzades en el conjunt d\'aquests diaris o la transmissió d\'informació en clau d\'humor.

Els sis últims capítols del llibre estan destinats a l\'estudi de casos concrets. Per exemple, relata com la premsa ha recollit des de la seva perspectiva una bona part de la història més recent de les biotecnologies en el camp de la salut (les promeses, les crítiques, el paper dels científics i els diferents actors, la utilització dels recursos del llenguatge, etc.). Així mateix, també aprofundeix en el paper de la premsa en els canvis socials envers el tabac i la seva regulació, i en quina ha estat l\'evolució de la informació sobre determinades malalties, com ara la sida, el càncer o l\'anorèxia.