Nou postgrau per professionalitzar els càrrecs de Conseller d'Administració a les empreses

• Les noves exigències legals dels Consells d'Administració posen de manifest la necessitat d'una major professionalització dels càrrecs

El Consell d'Administració és la peça clau dins el sistema de govern d’una empresa. Avui en dia no només les empreses de l'IBEX 35, bancs i organitzacions públiques i privades requereixen aquest organisme. També empreses familiars i pimes opten per tenir un consell d'administració útil conformat per directius -de la família i externs- i consellers independents professionals que s'ocupen del bon funcionament de la companyia a curt i llarg termini. 'Els consellers, igual en grans que en petites empreses, han de ser conscients de la importància que té una assumpció responsable de la funció que se'ls encomana', explica Xavier Puig, professor del Departament d'Economia i Empresa de la Universitat Pompeu Fabra i codirector acadèmic del nou Postgrau en Governança dels Consells d'Administració, que impartirà la UPF Barcelona School of Management.

Les noves exigències legals dels Consells d'Administració posen de manifest la necessitat d'una major professionalització dels càrrecs. 'S'ha acabat definitivament l'era en què el formar part d'un Consell era una tasca glamurosa, exempta de responsabilitats i ben retribuïda. Avui, el conseller ha de saber interpretar els estats financers de la companyia, supervisar el paper dels càrrecs executius de qualsevol corporació i garantir una presa de decisions coherent i èticament irreprotxable, així com identificar l'impacte empresarial i social d'aquestes', insisteix Puig.

Amb aquest objectiu, la UPF Barcelona School of Management ha creat aquest programa de postgrau per capacitar els diferents perfils a assolir responsabilitats com a conseller en qualsevol tipus d'institució. El Postgrau en Governança dels Consells d'Administració s’adreça, principalment, a titulats universitaris i graduats de qualsevol disciplina que formin part o vulguin treballar com a membres o consultors en consells d'administració. Es un curs presencial de dos mesos i mig de durada impartit per experts professionals com Xavier Puig o Marc Eguiguren, co-director acadèmic del programa, Director Executiu de la Global Alliance for Banking on Values, que ha estat membre del consell d'administració de diverses empreses, entre elles, Triodos Bank, NV i que és conseller en l'actualitat d'empreses com Catalunya en Miniatura. L'objectiu del programa és formar professionalment a futurs consellers perquè tinguin una visió holística del paper d'un consell: des del nomenament dels consellers, la seva justa retribució, els interessos de l'accionista, els elements humans en la dinàmica d'un consell d'administració, la gestió empresarial, els models de negocis, el cicle de vida de les organitzacions amb tota la seva dimensió econòmica i jurídica, l'aplicació de ràtios financers, protocols d'anàlisi i fins a la preparació d'una Junta General d'Accionistes. 'Es tracta de tenir una visió global de tot el que afecta una empresa i una formació clara per complir responsablement amb el paper de conseller i aportar valor a la seva funció assessora'. El curs s'impartirà d'abril a juny a l'edifici Balmes de la UPF i ja està obert el període de matriculació.