Nou postgrau de Mediació per Arquitectes que els permetrà resoldre els conflictes veïnals en l'àmbit de la construcció

Tractar i resoldre conflictes com la instal·lació d'un ascensor en una comunitat de veïns, arribar a acords de finançament per a la millora d'una façana o la invasió de límits o espais comuns així com solucionar els conflictes per temes acústics entre veïns. Aquestes són alguns exemples que els arquitectes podrien resoldre a través de la mediació evitant així l'enfrontament entre veïns, l'entrada d'advocats i processos judicials i la conseqüent prolongació del problema. Amb aquesta finalitat, el Col·legi d’Arquitectes de Catalunya (COAC) i la Barcelona School of Management han ideat un curs de postgrau específic sobre Medicació en l'àmbit de l'arquitectura, un programa dirigit exclusivament a arquitectes o enginyers de la construcció per capacitar-los en la identificació dels diferents tipus de conflicte, coneixement de la tècnica de la mediació com a mètode de resolució pacífica i les diferents formes d'actuar davant un conflicte. Precisament, la Llei de Mediació en l'àmbit del Dret Privat de 2009 regula els conflictes entre veïns que afecten directament la tasca de l'arquitecte. ‘La veritat és que amb la crisi, els problemes entre veïns, comunitats o proveïdors s'han incrementat i per això el paper del mediador és tan important. Si aquest mediador té un perfil tècnic i coneix la legislació en matèria de construcció i arquitectura és idoni per a la resolució d'aquests casos’, afirma Javier Wilhelm, codirector acadèmic dels programes de Mediació de l'IDEC-UPF i la Barcelona School of Managament.

A més, la mediació s'obre com una oportunitat professional per als arquitectes en un moment de baixa demanda en el sector. El curs de postgrau de Mediació en l'àmbit de l'Arquitectura tractarà conflictes vinculats a qüestions tècniques que poden afectar el client, al proveïdor/constructor, els veïns o la pròpia administració. Des d’incompliments de contracte a filtracions que apareixen en parets mitgeres fins conflictes pel manteniment de l'edifici o amb les assegurances. 'Els conflictes amb arrels tècniques poden ser molt llargs si es va a un tribunal de justícia. La Mediació permet reduir la seva durada en comptar amb gent que coneix l'assumpte i que pot propiciar l'acord', insisteix Wilhelm.

El Postgrau de Mediació en l'àmbit de l'Arquitectura s'impartirà a la Barcelona School of Management (Balmes 132/134) d'abril a juliol i compta amb una formació de 10 ETCS que requereix 50 hores lectives presencials en horari de tarda.