La pissarra invertida del professor nord-americà Michael Peshkin arriba a la UPF Barcelona School of Management

• El nou Executive MBA de la UPF Barcelona School of Management farà el curs 2015-16 una aposta pel Flipped Learning

Finals de 2013. El professor d'Enginyeria Mecànica a la Universitat de Northwestern (Illinois, Estats Units), Michael Peshkin, crea un prototip de pissarra transparent a mode de gran finestra de vidre que permet escriure i dibuixar de manera natural i mostrar al que està davant el contingut de forma invertida, de manera que l'escriptura no apareix a l'inrevés. Peshkin va patentar l'invent però va decidir compartir-lo amb la comunitat i va fer públic el seu prototip en codi obert perquè tothom que volgués pogués construir-lo.

La pissarra està especialment pensada per a l’enregistrament de continguts audiovisuals o classes online ja que evita que el professor hagi de donar l'esquena a la càmera o els alumnes. Aquest sistema que ja han reproduït universitats com Stanford o Duke ha arribat ara a Barcelona de la mà de la UPF Barcelona School of Management. El sistema utilitza retoladors de tinta fluorescents que brillen sota els llums LED situades al voltant de la superfície de la pissarra. A més permet incloure imatges o diapositives inserides digitalment.

'Ens va semblar un producte excel·lent ja que et permet explicar la classe de forma més natural sense haver de donar l'esquena o fer postproducció dels vídeos per inserir conceptes, dibuixos o diagrames. Així que vam contractar un enginyer i vam encarregar el disseny ', explica el degà de la UPF Barcelona School of Management, Daniel Serra. A principis d'aquest any els van lliurar la pissarra i actualment estan gravant classes amb ella que serviran de contingut acadèmic per al proper curs 2015/16.

Aposta pel Flipped Learning

La UPF Barcelona School of Management s'ha llançat a implantar el Flipper Learning (pedagogia inversa) donats els bons resultats que està obtenint aquest model pedagògic dins de les diferents experiències en què s'ha posat en pràctica. La tradicional classe magistral o d'explicació de conceptes es distribueix als alumnes en format vídeo i això permet que les hores de classe es dediquin al treball directe amb els alumnes per a la resolució de problemes més personalitzats. 'Quan es parla d'Aula Invertida ens estem referint a una estratègia didàctica, un mètode d'ensenyament que està canviant el model tradicional de classe'. De moment, estan preparant continguts audiovisuals per als programes MOOC i pel nou Executive MBA, redissenyat i reformulat a partir d'una proposta de valor innovadora on el model Flipper Learning tindrà un paper més destacat ja que cada participant haurà de treballar un projecte personal real sota la supervisió d'un mentor acadèmic i amb un itinerari formatiu personalitzat i modelat a les seves necessitats. 'Fins a un 40% de l'Executive MBA és personalitzat. El que pretenem és que cada estudiant surti amb una experiència de treball, amb un projecte conclòs i uns coneixements i capacitats directives que li permetin posar en marxa aquest projecte o qualsevol altre en l'àmbit professional ', assenyala Jordi de Falguera, director d'aquest nou Executive MBA.

Un pas més en l'aposta de la UPF per oferir un model docent singular, que fomenti la personalització, la transversalitat i el mentoring.