OpenCamp reivindica Barcelona com la capital mundial del turisme esportiu

• La IV Jornada SocialNetSport sobre 'Turisme i Esport' posa de relleu el potencial de creixement i el gran impacte econòmic del turisme esportiu

Amb qui prefereixen fer-se la foto els teus fills, amb Mickey o amb Messi? Va preguntar Paco Medina a l'auditori de la UPF Barcelona School of Management en el marc de la jornada SocialNetSport dedicada al turisme esportiu. 'Les passió avui està a la samarreta, els colors ... i actualment això mou més que les orelles de Mickey', va respondre.

Paco Medina és el gerent d’OpenCamp, el primer parc del món dedicat a l'univers de l'esport que s’habilitarà a l'Anella Olímpica de Montjuïc, Barcelona. 'Unes olimpíades o mundial dura entre 20 dies o un mes i fa que tinguem instal·lacions de primera categoria com les anelles olímpiques tancades i mancades de contingut. D'altra banda, la major tecnologia en entreteniment hard al món són els parcs temàtics. Hi ha parcs temàtics de Harry Potter, d'Asterix, dels Barrufets, Port Aventura... amb inversions milionàries per mostrar la Xina o la Polinesya quan el meu fill el que té a la paret de la seva habitació és a Mesi. I curiosament ningú ha desenvolupat un parc temàtic orientat al major entreteniment del món com és l'esport. Aquesta és la nostra proposta ", ha afirmat Medina.

OpenCamp proposa la reconversió progressiva de totes les instal·lacions situades a Montjuïc com l'Estadi Olímpic, la Torre Telefónica, el Museu Olímpic o les dependències de l'Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya (INEFC) en un gran complex temàtic que uneixi esport i entreteniment amb experiències reals i interactives. El parc aposta per l'última tecnologia per reproduir més de 30 experiències virtuals relacionades amb el món de l'esport (atletisme, bàsquet, futbol, ??esquí, ciclisme, hoquei). Els visitants podran, per exemple, competir en els 100 metres llisos contra Usain Bolt, participar en una prova dels Jocs Olímpics, viure la cerimònia de medalles o sentir-se jugador de futbol professional. Gràcies a un equip de càmeres i drons, s'oferirà una producció audiovisual perquè, de tornada a casa, l'experiència es pugui reviure davant la pantalla. 'La idea és que sigui un centre d'entreteniment familiar i per gaudir-hi un dia sencer', assenyalava Medina, mentre el públic s'emocionava amb la projecció del vídeo promocional d’OpenCamp.

L'impacte econòmic del turisme esportiu

L'obertura del parc s'estima per a la primavera de 2016. 'No cal fer obra d'infraestructura, sinó simplement l'adequació de les instal·lacions i el muntatge tecnològic', argumenta Medina. La inversió estimada és d'uns 20 milions d'euros i calculen que crearà 240 nous llocs de treball i generarà un impacte econòmic per a la ciutat valorat en més de 53 milions d'euros a l'any. De moment compten ja amb més de 30 empreses partners entre les que es troben l'Ajuntament de Barcelona, ??Indescat, TUI.com, Microsoft, ATOS, Allianz, entre moltes altres ... 'Anem a fer de Barcelona la capital mundial del turisme esportiu', reivindica Medina.

La jornada SocialNetSport

El turisme esportiu ha estat la temàtica de la IV Jornada SocialNetSport que organitza la UPF Barcelona School of Management a través del seu Màster en Direcció i Gestió de l'Esport, que va reunir més de 200 professionals del món del turisme i de l'esport. 'Precisament la formació en gestors del turisme esportiu és una necessitat del sector. Cada vegada més es necessiten professionals amb formació esportiva, turística i capaços de generar negoci i per això el màster d'aquesta escola és essencial", ha afirmat Josep Maria Bagudà, director general de SERHS Hotels. Bagudà va apostar per l'especialització dels hotels en turisme esportiu com a fórmula per generar un valor afegit a la seva oferta turística i desestacionalitzar la temporada. 'Running, golf, ciclisme, esquí... el turisme i l'esport són, potser, els sectors que menys han patit la crisi i que tenen un potencial de creixement i de generar negoci més espectacular ", ha conclòs.

Rosalia Pont, responsable de desenvolupament de producte de l'Agència Catalana de Turisme, va destacar el paper que el turisme esportiu pot aportar a moltes regions i municipis amb pocs actius del turisme tradicional. L'Agència Catalana de Turisme compta amb 13 destinacions turístiques especialitzades i certifica amb el segell de Destinació de Turisme Esportiu als municipis de Catalunya que disposen d'infraestructures i serveis d'alta qualitat per a la pràctica de l'esport. Però no només això, també compten amb oficines a l'estranger per identificar oportunitats en turisme esportiu com ara el ciclisme a Alemanya.

La jornada va acabar amb una taula rodona on Sergi Corretja (Cofundador de Barcelona Sports Trips); Anna Pruna (Responsable de BarcelonaSportsHotel) i Anna López (Co-fundadora de Km42, Turisme esportiu) van explicar els seus projectes. Tots van coincidir que la marca Barcelona és molt atractiva pel turisme, així com les seves institucions esportives, instal·lacions, esportistes, etc. 'No hi ha dubte que l'esport i el turisme van cada vegada més agafats de la mà. No obstant, en moltes ocasions, això ha estat fortuït. Amb una bona estratègia, podem crear un producte i generar negoci a través de l'esport com ho han demostrat avui tots els participants de la jornada", conclou Carles Murillo, codirector del Màster en Direcció i Gestió de l'Esport de la UPF Barcelona School of Management, posicionat entre els 10 millors màsters internacionals en gestió esportiva i amb la finalitat de proporcionar la formació conceptual i, sobretot, pràctica per dirigir i gestionar amb èxit qualsevol empresa, institució o esdeveniment esportiu.

La clausura de la jornada va córrer a càrrec de Carme Martinell, diretora general de UPF Barcelona School of Management, i Gerard Figueras, director del Consell Català de l'Esport, qui va reafimar el suport de la Generalitat envers el turisme esportiu.