Neus Ballús i Jordi Morató, els nous projectes cinematogràfics del Màster en Documental de Creació

Pel Màster de Documental de Creació de la UPF Barcelona School of Management han passat des dels seus inicis més de 200 alumnes provinents no només de Catalunya i la resta de l’Estat Espanyol, sinó d’Europa i Amèrica Llatina. Durant al llarg de 18 anys que es realitza aquest màster ha revolucionat completament el panorama del documental a Catalunya i per ell han passat cineastes com el gironí Isaki Lacuesta, Mercedes Álvarez, Lupe Pérez o Neus Ballús, entre d’altres.

Precisament, Neus Ballús com també Jordi Morató són els directors dels nous treballs cinematogràfics que s’estan duen a terme dins el Màster en Documental de Creació.
L’autora de la pel·lícula triomfadora dels Premis Gaudí 2014 amb La Plaga està preparant la creació de Sis dies corrents, protagonitzada per tres lampistes. “Tenia una idea vaga d'una història ambientada al món dels lampistes, que parés atenció a la relació tan fugaç que s'estableix quan un estrany entra a casa teva, a la teva intimitat. Un lampista intel·ligent i observador pot saber molt de nosaltres. M'interessava saber quina percepció tenen des d'aquest punt de vista”, explica Ballús, en el reportatge que ha publicat el diari El Punt Avui.

Nou alumnes del màster participen en Sis dies corrents: tres catalans, dos de la resta de l'Estat, tres llatinoamericans i un alemany. En el màster han fet dues sessions amb coaching d'actors per utilitzar aquestes tècniques en la direcció de no-actors en documentals. Neus Ballús considera “un luxe” treballar en grup. “El procés de creació és força solitari; compartir-lo en un procés més participatiu és molt enriquidor, fa créixer els projectes.” Ella mateixa va treballar com a alumna en el muntatge de La leyenda del tiempo, d'Isaki Lacuesta. Destaca que el màster també “permet crear una xarxa de relacions” amb gent amb qui després ha treballat.

Per la seva banda, Jordi Morató, autor del documental Sobre la marxa (2014), el qual ha tingut un gran recorregut a més de cinquanta festivals a arreu d’Europa, actualment està preparant un documental amb col·laboració amb el Màster de Documental de Creació, encara sense títol. El que si sap és que parlarà de la relació entre l’home i la naturalesa i que l’element central serà la muntanya i integrarà un cert background sobre què significa la muntanya per a diferents tradicions com a element d'unió de cel i terra, del que és terrenal i el que és espiritual.

Segons Morató, “la dinàmica del màster permet integrar plenament els alumnes al procés de creació que hi aporten la seva creativitat i coneixements. Els elements de la realitat són orgànics, van canviant. Els personatges són vius. La realitat evoluciona paral·lela al procés de creació del documental, això és l'important en aquest màster. És un concepte de cinema d'autor aplicat al documental.”

Per les aules del Màster de Documental i Creació han passat cineastes que han voltat i guanyat premis amb les seves pel·lícules per festivals d’arreu del món. I des del mateix màster s’ha impulsat la producció de 30 pel·lícules, algunes tan notables com En Construcción de José Luís Guerín, premiat a Sant Sebastià en els Goya, i l’esmentada anteriorment La Plaga de Neus Ballús, triomfadora als Gaudí 2014 i seleccionada en la Berlinale.