Mor M. Teresa Turell, directora del Máster en Lingüística Forense

Maria Teresa Turell, catedràtica de Lingüística Anglesa del Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge de la Universitat Pompeu Fabra, directora del Laboratori de Lingüística Forense (ForensicLab), de l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA) de la UPF i directora del Màster universitari en Lingüística Forense, ha mort el 24 d'abril a Barcelona, als 63 anys i després d'una llarga malaltia.

La vetlla serà al Tanatori de Collserola (Crta.Nacional 150, Km. 1,5, Montcada i Reixac) a partir de les 16.00h de dijous 25 d’abril, i l'acte de comiat se celebrarà al mateix Tanatori el divendres 26 d'abril, a les 12.15h.

M. Teresa Turell Julià (Barcelona, 1949) era doctora en Filologia Catalana (Universitat de Barcelona, 1981) i catedràtica de Lingüística Anglesa, primer a la UB (1986-1992), després a la Universitat Rovira i Virgili (1992-1994) i a partir d'aquest any, a la UPF.

Durant els prop de vint any que ha estat professora a la Universitat Pompeu Fabra, Turell va exercir diversos càrrecs acadèmics i institucionals: vicedegana de la Facultat de Traducció i Interpretació (1994-1996); secretària general (1999-2001); delegada del rector per a la Coordinació de Centres Docents Adscrits (1998-2001), i directora de l l'Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA) (2004 i 2006).

Presidia la International Association of Forensic Linguists (IAFLM) des del 2011 i era directora acadèmica del Màster universitari en Lingüística Forense, el primer espanyol en aquest àmbit, desenvolupat conjuntament per l'IDEC-UPF i l'IULA.

Investigadora principal del grup de recerca consolidat UVAL (Unitat de Variació Lingüística) de l'IULA, va estar al capdavant de diversos projectes competitius en idiolectometria forense, pioners a Catalunya, Espanya  i arreu del món. En l'àmbit civil, va actuar en els darrers anys de pèrit lingüista en més de seixanta casos civils i penals a Catalunya, Espanya i els EUA.

Experta en variació lingüística i lingüística forense, detecció de plagi, determinació/atribució d'autoria de textos escrits i litigi de marques, la professora Turell va publicar extensament sobre aquestes disciplines en diverses revistes nacionals i internacionals.

Algunes de les publicacions relacionades amb la llengua i el dret i la comparació forense de textos escrits que incloïen habitualment els seus treballs van ser l' International Journal of Speech, Language and the Law i Language Variation and Change, Language in Society.

En l'àmbit editorial, era membre del consell de redacció de la sèrie Oxford University Press in Language and Law i de la revista International Journal of Speech, Language and the Law i va ser coeditora de l'obra Dimensions of Forensic Linguistics (John Benjamins, 2008).

Era conferenciant habitual en fòrums dedicats al camp de la lingüística forense, tant als EUA com a Europa, i va dirigir diverses tesis doctorals en aquesta disciplina.