Masterclass del cineasta Pere Portabella: "En cinema, l'essencial és sortir de l'individualisme"

El prestigiós cineasta Pere Portabella va impartir una classe magistral als alumnes del Màster en Documental de Creació de la UPF Barcelona School of Management. Portabella acaba d'estrenar  Informe general II. El nou rapte d'Europa, pel·lícula que va comptar amb la participació del Màster en Documental de Creació de la UPF a través de l'estreta col·laboració de la direcció i els alumnes de la passada edició del programa. Portabella ha explicat que aquesta segona part de Informe General sorgeix per relatar un altre moment, al seu parer, 'històric i irrepetible'. 'El 1976 relatava l'inici del procés de transició política després de la mort de Franco. Aquest segon informe es fa en el marc de la profunda crisi del sistema a nivell cultural, econòmic, financer i polític que ha provocat la reacció de moviments ciutadans i la seva entrada en política com ha estat el cas de Podemos o l'Assemblea Nacional Catalana'.

Portabella els va parlar del relat, del llenguatge i de la implicació. "L'essencial per a un cineasta és sortir de l'individualisme i implicar-se en la col·lectivitat. Oferir una mirada pròpia, significa estar dins, implicar-se i participar".

Portabella és un mestre de l'arquitectura visual i les seves pel·lícules s'escapen dels esquemes habituals en el cinema documental. 'Jo faig pel·lícules i no documentals', afirma. Als alumnes els va parlar del procés de producció: des de la idea a la materialització d'aquesta idea. 'Tot el que succeeix entre el pas de la idea a la fi del projecte, és l'estètica. El llenguatge, el relat, la càmera i com s'articula el discurs, això és la vostra aportació com a cineastes, la vostra mirada personal', va dir.