Nou Master in Urban Management per capacitar professionals per planificar les ciutats del futur

Com seran les ciutats del futur? Com s’han de dissenyar tenint en compte que la piràmide de població evidencia una societat europea cada cop més envellida? Si, com es preveu, l’any 2050 el 75% de la població mundial viurà en grans metròpolis, com seran aquestes ciutats? Com serà el transport públic? Com podem planificar-les per satisfer les necessitats futures de la societat i evitar les desigualtats?

La Universitat Pompeu Fabra, a través de la UPF Barcelona School of Management, ha dissenyat un màster especialitzat en gestió urbana, Master in Urban Management, que té per objectiu capacitar professionals innovadors que treballin en aquestes preguntes. Es a dir, en dissenyar i transformar les ciutats del del futur. El màster, d’un any de durada, s’impartirà en anglès i vol atreure a Barcelona estudiants i joves professionals d’arreu del món, interessats a treballar en els futurs desafiaments urbans. Amb aquest objectiu, s’ha presentat en el marc del Smart City Expo World Congress, que es celebra a Barcelona del 17 al 19 de novembre i reuneix experts de més de 500 ciutats del món per debatre sobre la transformació urbana a escala global.

‘Barcelona és un exemple i un model per a moltes ciutats. Aquest 2015, ha obtingut la primera posició en el Juniper Global Smart City Ranking i els participants d’aquest màster tindran l’oportunitat de treballar amb projectes urbans reals de la mà d’un professorat amb una gran experiència pràctica en smart cities i processos de transformació urbana’, explica Antoni Luna, professor de Geografia de la Universitat Pompeu Fabra.

Urban Management és un màster amb vocació obertament internacional que s’impartirà a Barcelona el curs 2016-2017 a temps complert. El màster s’ha dissenyat amb la col·laboració de Barcelona CIRCLES (Centre for Innovation and Research in Cities, Local Economy & Society), un think tank de nova creació que treballa des de Barcelona per promoure la recerca, el coneixement i la innovació sobre les ciutats de tot el món.  El programa comptarà amb la participació d’aquests professionals com a professors de pràctica, conjuntament amb acadèmics de les diferents disciplines de la Universitat Pompeu Fabra.

El Màster in Urban Management tindrà un comitè assessor de persones de prestigi internacional vinculades amb el món de l’urbanisme, l’arquitectura i la tecnologia com Abha Joshi-Ghani del Banc Mundial, el director del Departament de Disseny i Construcció de la ciutat de Nova York, Rick Bell, i els arquitectes Vishaan Chakrabarti i Bjarke Ingels, entre d’altres. ‘Es un màster multidisciplinar, adreçat a economistes, arquitectes, enginyers, geògrafs, sociòlegs i informàtics entre d’altres, tant del sector públic com privat, que vulguin fer un pas més per trobar solucions innovadores que serveixin per afavorir models de creixement urbà intel·ligents i sostenibles ambiental, econòmica i socialment’, afirma el professor Luna.

El màster proposa una metodologia de treball basada en l’experiència eminentment pràctica on els participants formaran equips multidisciplinars que hauran de resoldre un projecte real, amb l’ajuda d’un mentor acadèmic i un tutor professional. ‘Des de definir indicadors clau per avaluar l'impacte de la regeneració urbana o l’ús del Big Data per identificar noves tendències urbanes fins a proposar noves regulacions d'autosuficiència energètica o la importància de la innovació social per millorar la implicació ciutadana en la transformació de les ciutats’, apunta Luna.

El Master in Urban Management de la Universitat Pompeu Fabra està dissenyat, però, per anar més enllà de la creació d'equips multidisciplinars: pretén formar professionals que entenguin i integrin conceptes de les diferents disciplines involucrades: urbanisme, mobilitat, tecnologia, eficiència energètica, economia, etc. capaços de liderar mundialment el canvi de paradigma que provocarà l’inevitable creixement urbà del planeta.