Què valora un inversor d'un projecte emprenedor?

Luís Martín Cabiedes és un dels inversors espanyols de startups tecnològiques més coneguts del sector. Va ser co-president durant 12 anys de Europress. El 1998 va començar a invertir en empreses tecnològiques en etapes inicials i no ha parat: primer com a inversor i des de 2010 dirigint la seva pròpia societat de capital risc Cabiedes & Partners. Ha realitzat més quaranta inversions en startups d'internet i tecnologia, entre elles OLE, Myalert o més recentmente Privalia, Trovit, Offerum, ByHours o Blablacar. Aquesta setmana va impartir una xerrada a l’auditori de la UPF Barcelona School of Management davant d’un centenar d’alumnes i emprenedors, organitzada per Unitat d'Innovació UPF Business Shuttle i la UPF Barcelona School of Management i l’UPF-IDEC.

'L'objectiu d'un inversor no és la inversió, sinó la desinversió. És a dir, tenir una estratègia de sortida i poder recuperar els diners, a poder ser multiplicats per 10', explicà. I va posar un exemple molt clar: 'Acabem de vendre Trovit a l'empresa japonesa Next per 80 milions d'euros’. Però afegeix: 'No us confoneu, l'objectiu no és vendre i treure-li els diners a algú. Primer cal treballar molt i generar diners. Aquest ha de ser el vostre objectiu'. El portal espanyol d'anuncis Trovit va facturar 17,5 milions d'euros en el seu últim exercici fiscal i ja té presència a 39 països (d'Europa i Llatinoamèrica Llatina principalment). Com s'aconsegueix això? Martin Cabiedes respon: 'Treballant molt, tenint sort i generant diners'. Segons Martín Cabiedes, un projecte per ser atractiu ha de complir 3 atributs:

Viable: Va parlar de viabilitat d'un projecte des de dos punts de vista: que tingui ben definit i segmentat el mercat objectiu al qual s'adreça (tenir reconeguts els 10 primers clients amb nom i cognoms) i que tingui certa avantatge o oportunitat competitiva encara que no li preocupa la competència perquè dóna per fet que qualsevol negoci és copiable i a la llarga la tindrà.

• Factible: es va referir a l'existència d'un equip humà divers i equilibrat capacitat per al desenvolupament de la totalitat del projecte. Un equip humà capaç de realitzar la seva comesa i això vol dir que ha d'haver almenys un tècnic, un empresari, un financer, un comercial. I saber explicar el timing i perquè ara és el moment del llançament i no s'ha fet abans o després.

• Invertible: aquí és on entra l'inversor i mesura la capacitat de retorn del projecte. Un inversor busca una rendibilitat escalable, el que els porta a voler multiplicar la seva inversió per 10 (és una mitjana del sector) i que generi diners (que no sigui capital circulant sinó que entri a caixa). Tot inversor analitza i té en compte una estratègia de sortida que li permeti recuperar la inversió

Encara amb tot això, Martín Cabiedes afirma que no hi ha fórmula màgica i que el que fa un inversor és buscar rendibilitats altes per compensar el percentatge de fracàs, que són aproximadament el 80% dels casos.