Llibres i pel·lícules que ajuden a formar en estratègia i lideratge

15 Septiembre - 2014

Novel·les, tractats de teoria política, llibres d'història, còmics o pel·lícules s’utilitzen a les escoles de negocis per ensenyar exemples de lideratge, estratègia empresarial, treball en equip o diversitat cultural. La ficció aporta sovint històries i personatges que serveixen per conèixer les situacions i persones que els alumnes es trobaran en el món laboral o que relaten amb solvència decisions que van desembocar en una crisi o en la seva resolució.
Susana Domingo, professora d'estratègia de la UPF Barcelona School of Management explica en el reportatge publicat per El País que els llibres i la literatura són molt útils per als estudiants, "encara que avui dia la majoria de la gent li costa menys fer clic i veure un tros de pel·lícula". "L'impacte d'un tema que vas a treballar a classe és més gran si han vist abans una pel·lícula sobre ell, o si han llegit fragments d'un llibre", diu.
Ella recomana llibres com El àlgebra de la justícia infinita, d'Arundhati Roy, un assaig polític sobre el món actual, i L'home a la recerca de sentit, del psiquiatre austríac Viktor Frankl, que narra la història d'un camp de concentració viscuda des de dins. "Les històries de superació personal, siguin d'una situació dura, una malaltia o una addició els poden servir, per exemple, als emprenedors per reforçar-se. Amb aquestes lectures es poden explicar habilitats directives, estratègia, gestió de recursos humans o negociació", afegeix.
Els documentals poden aportar molt en l'aprenentatge. "Inside job tracta sobre la crisi financera de 2008 i està basat en entrevistes en què els personatges expliquen per què van prendre les decisions", afegeix Domingo. Aquesta cinta, dirigida per Charles Ferguson, va rebre l'Oscar al millor documental el 2011 "Una altra bona pel·lícula és Margin call. és la història de vuit treballadors d'un banc d'inversió en les hores prèvies a la crisi. Es veu com el líder, l'amo de l'empresa, es troba en la disjuntiva entre dir la veritat i mentir".
Domingo utilitza també el YouTube, per exemple, un vídeo de 12 minuts en què Jack Welch, director de General Electric, explica les claus del lideratge.
La varietat de continguts de la xarxa és molt àmplia. Els vídeos TED (tecnologia, entreteniment i disseny), l'ONG nord-americana dedicada a difondre idees innovadores, es poden consultar a Internet. Allà exposen les seves propostes des l'expresident Bill Clinton a emprenedors d'èxit com els fundadors de Google.

Text extret d'El País: Steinbeck te enseña a ser jefe