La UPF, entre les millors universitats joves del món

Times Higher Education (THE) i Quacquarelli Symond (QS), dos dels rànquings universitaris de més prestigi i influència mundials, han fet públics els resultats de les millors universitats del món amb menys de 50 anys.

En la segona edició d'ambdós rànquings, la UPF ha quedat entre les 25 primeres, concretament en el lloc 25è.

En el cas del rànquing THE 100 Under 50, la UPF és la segona universitat espanyola i la desena d'Europa, mentre que en el QS Top 50 Under 50, la UPF és la tercera espanyola i la tretzena europea.

En ambdós casos, el rànquing de les millors universitats amb menys de 50 anys s'elabora a partir de les dades emprades per fer el rànquing general, si bé THE atorga un pes menor als indicadors més vinculats a la reputació acadèmica.

Ambdues entitats van començar a elaborar la classificació d'universitats joves al 2012. En aquesta segona edició, la UPF ha millorat la seva posició al rànquing QS, escalant catorze llocs -el 2012, ocupava la posició 39 del món -, mentre que ha descendit vuit llocs -des de la posició 17 a la 25- en el cas del THE.

Pel que fa a les altres universitats de l'estat espanyol incloses en els rànquings, en el QS apareixen la UAB (11a. posició), i la UAM (15a.) i la Carlos III de Madrid (47a.), mentre que en el THE trobem la UAB (22a.), la UAM (52a.), i les universitats de Vigo (77a.), Politècnica de València (80a.) i Politècnica de Catalunya (99a.).

Quant al podi de les millors universitats joves, està ocupat, al rànquing QS, per The Hong Kong University of Science and Technology (Hong Kong), Nanyang Technological University (Singapur) i University of Warwick (Regne Unit).

Per la seva banda, el rànquing THE està encapçalat per les universitats Pohang University of Science and Technology (República de Corea), École Polytechnique Fédérale de Lausanne (Suïssa) i Korea Advanced Institute of Science and Technology (República de Corea).

Indicadors considerats
En el cas de QS, es tenen en compte la reputació acadèmica (amb un pes del 40% i avaluada a partir d'una enquesta que recull les valoracions de científics i acadèmics de prestigi en cada camp); el nombre de cites dels articles per professorat (20%, a partir de les dades recollides a la base de dades Scopus); la ràtio de professorat i estudiants (20%, on la UPF, el 2012, es va situar com la primera universitat espanyola).

Els altres indicadors considerats són la valoració dels ocupadors (10%, a partir dels resultats recollits, també, en una enquesta global) i dos darrers indicadors que avaluen la dimensió internacional de la Universitat i en els quals la UPF ocupa la primera posició de l'Estat: el percentatge d'estudiants i de professorat internacional (amb un pes del 5% per a cada indicador).

Pel que fa a THE, aquest rànquing té en compte el volum, impacte i reputació de la recerca (30%); el nombre de cites de les publicacions (30%); la docència i l'entorn d'aprenentatge (30%); la dimensió internacional (7.5%, avaluant tant la internacionalització de la comunitat com de la producció científica) i la innovació i transferència de coneixement (2.5%).