La UPF, entre les 225 millors universitats del món

La Universitat Pompeu Fabra se situa en el tram 201-225 del rànquing universitari Times Higher Education 2012-2013. El rànquing destaca la UPF per l’impacte de la seva producció científica i la seva internacionalització i també per ser una de les tres universitats catalanes, juntament amb la UB i la UAB, entre les cent millors europees.

Globalment, el rànquing THE 2012, de gran prestigi i influència, segueix mostrant un clar domini anglosaxó. A les deu primeres posicions hi ha set universitats nord-americanes i tres angleses. El primer lloc de la classificació mundial és per a l'Institut de Tecnologia de Califòrnia (EUA), seguit per les universitats d'Stanford (EUA), Oxford (Regne Unit), Harvard i el MIT, ambdues dels EUA.

Entre les primeres cent places hi ha trenta-una institucions europees, la resta són nord-americanes i asiàtiques. El rànquing THE indica la posició absoluta de les primeres dues-centes millors universitats i els segments en què se situen la resta, fins a les 400 millors universitats del món, entre les quals hi ha set universitats espanyoles. D’aquestes set, tres són catalanes: UPF, UB i UAB, i se situen al segment 201-225 del rànquing.

La UPF  destaca en l'impacte de la seva producció científica i la internacionalització
La metodologia d'anàlisi que s'utilitza en el THE inclou  tretze indicadors que fan referència a cinc categories principals que tenen diferents pesos específics per al còmput global: docència (30%), recerca (30%),  impacte dels treballs publicats (30%) -nombre de citacions-, internacionalització- tant d'estudiants com de professors- (7,5%), i transferència de coneixement i innovació (2,5%).

A l'igual que en l'anterior edició (2011), una de les categories que el rànquing pondera més alt és precisament la categoria en què la UPF ha destacat més. És la que té en compte la influència dels treballs publicats a revistes d'impacte, en què la UPF puntua 77,5, la qual cosa reflecteix la qualitat dels treballs realitzats que esdevenen de referència per a la resta de la comunitat científica.

La següent millor puntuació l'ha obtingut en la valoració de la internacionalització de professors i estudiants (49,9). Les puntuacions en la resta de categories han estat: transferència de coneixement i innovació (34,2), docència (27,3) i recerca (23,2).

D'altra banda, Times Higher Education (THE) va publicar el passat mes de maig la primera edició del rànquing THE Under 50, un llistat de les cent primeres universitats de tot el món de menys de 50 anys d'antiguitat, en el qual la UPF hi ocupa la 17a. posició global,  la 9a. si ens centrem en l'àmbit europeu, i la 1a. dins de l'estat espanyol. Aquest nou projecte de THE va néixer amb la voluntat de reconèixer i evidenciar les institucions joves amb un potencial creixent i que estan en condicions d'ocupar posicions de lideratge en l'àmbit de l'educació superior en un futur pròxim.