La UPF, 17a. millor universitat del món entre les de menys de 50 anys

El Times Higher Education (THE), un dels rànquings universitaris de més prestigi i influència mundials, ha publicat la primera edició del THE 100 Under 50, un llistat de les cent primeres universitats de tot el món de menys de 50 anys d'antiguitat. La UPF hi ocupa la 17a. posició global i la 9a. si ens centrem en l'àmbit europeu, situant-se com el centre de l'estat espanyol més ben posicionat.

El THE, que cada tardor publica el World University Rankings amb les 400 millors universitats de tot el món (en l'edició 2011, la UPF hi va ocupar la 186è. lloc general, i el 77è. a escala europea) ha engegat aquest nou projecte, que vol reconèixer i evidenciar les institucions joves amb un potencial creixent i que estan en condicions d'ocupar posicions de lideratge en l'àmbit de l'educació superior en un futur pròxim.

Del global de 100 universitats que recull el THE 100 Under 50, els països que hi tenen més representació son el Regne Unit (amb 20 institucions), Austràlia (14), els Estats Units (9) i en cinquena posició, Espanya, amb cinc centres presents: a banda de la UPF, hi trobem la Universitat Autònoma de Barcelona (24a. posició), la Universitat Autònoma de Madrid (49a.), la Universitat Politècnica de València (74a.) i la Universitat Politècnica de Catalunya (86a.).

En les deu primeres posicions, apareixen cinc universitats europees (tres de les quals, del Regne Unit), tres asiàtiques i dues dels Estats Units. Els llocs capdavanters de rànquing els ocupen, per aquest ordre, la Pohang University of Science and Technology de la República de Corea (en el THE World University Rankings 2011 ocupava la 53a. posició); l'École Polytechique Fédérale de Lausanne de Suïssa; la Hong Kong University of Science and Technology i la University of California (Irvine) dels EUA.

El rànquing THE 100 Under 50 recull universitats d'una gran diversitat de països (30 en total), i les deu primeres posicions estan representades per sis països diferents. Per contra, en la darrera edició del THE World University Rankings, les 200 millors institucions només pertanyen a 26 països, i els deu primers llocs es reparteixen entre centres dels EUA i del Regne Unit.

Menys importància als indicadors subjectius

La metodologia d'anàlisi que utilitza el THE 100 Under 50 és la mateixa que ha utilitzat fins ara el THE World University Rankings, tot i que ha reduït la importància donada als indicadors subjectius, que fan referència al prestigi acadèmic i la reputació, i que han passat de tenir un pes d'1/3 a 1/5.

El rànquing valora tretze indicadors, que fan referència a cinc categories principals: docència (30%), recerca (30%), citacions - impacte dels treballs publicats- (30%), internacionalització -tant d'estudiants com professors- (7,5%) i transferència de coneixement i innovació (2,5%), cadascuna de les quals té un pes específic a l'hora de fer el còmput global.

La UPF, que obté una puntuació general de 45,7, destaca en citacions i internacionalització, amb uns índex de 87,6 i 54,3, respectivament.

D'altra banda, recentment s'ha publicat també la primera edició del QS Top 50 Under 50, que fa referència a les 50 millors universitats de tot el món de menys de 50 anys, en el qual la UPF hi ocupa el lloc 39. En la classificació (que encapçala la Universitat Xinesa de Hong Kong) hi apareixen tres universitats de l'estat espanyol més: la Universitat Autònoma de Barcelona (14a. posició), la Universitat Autònoma de Madrid (19a.) i la Universitat Carlos III de Madrid (50a. posició).