La Plaga, l’òpera prima de Neus Ballús, s’estrena a Barcelona

La Plaga, l'òpera prima de Neus Ballús, màster en Documental de Creació de l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra, es projecta als cinemes Aribau Club de Barcelona. L’estrena va tenir lloc el passat divendres i es projectarà fins al 12 de setembre, en tres sessions: 16.30, 19.00 i 22.00 hores, amb un descompte del 25% per als estudiants amb carnet de la UPF.

Neus Ballús és de Mollet del Vallès i té 33 anys. Va cursar el màster en Documental de Creació de l'IDEC-UPF ara fa una dècada. Luciano Rigolini, que va ser el seu tutor dins el màster (i a qui la directora considera el seu mestre), ara s'ha convertit en el coproductor de La Plaga.

L’obra cinematogràfica ha estat produïda per El Kinògraf, en coproducció amb Televisió de Catalunya i en associació amb Arte France i ha estat un dels dos únics títols espanyols que van ser seleccionats per participar a la Berlinale 2013 i s'ha convertit en la primera pel·lícula catalana nominada al prestigiós premi LUX Prize 2013, atorgat pel Parlament Europeu. A més, el jurat del Festival de Motovun (Croàcia) li va concedir enguany el Premi Bauer a la millor pel·lícula del programa oficial.

La Plaga és un llargmetratge, a mig camí entre el documental i la ficció, que narra la història de diversos personatges que viuen a Gallecs (Vallès Occidental), a l'extraradi de Barcelona, i la manera com s'entrecreuen les seves vides.

Es tracta d'un pagès que intenta fer producció ecològica; un lluitador moldau de lluita lliure, que per guanyar-se la vida ha de treballar en el que li surt; una anciana que ha de deixar la casa pairal on ha viscut per anar-se'n a una residència de gent gran; una infermera filipina que acaba d'arribar al país i una prostituta que cada cop té menys clients.

Els protagonistes de La Plaga, no són actors professionals, sinó que s'interpreten a si mateixos, després d'haver treballat amb la directora durant més de quatre anys.

Aquest llarg procés ha servit a Ballús per mostrar la incertesa i l'esperit de rebel·lia que caracteritza l'Espanya de la crisi. Tota la construcció fílmica està al servei dels personatges, als quals s'ha deixat fluir: el film és una mena de plataforma elevada des de la qual es poden expressar, i poden sorgir les seves emocions i gestos més autèntics.

La Plaga es podrà veure també en altres ciutats espanyoles com Madrid, Girona, Palma de Mallorca o València.

Anteriorment, Neus Ballús va dirigir els curts Quan Plovien bombes (2007), Pepitu Ricu (2008) i el premiat  Immersión (2009), un treball innovador que es va gravar íntegrament en una piscina de barri.