La Plaga, de Neus Ballús, nominada als European Film Awards

L'òpera prima de Neus Ballús, alumna del Màster Documental de Creació de l'IDEC-UPF, ha estat una de les 5 pel·lícules nominades per a la categoria European Discovery dels European Film Awards. Fins ara, només Pedro Almodóvar (amb "Mujeres al borde de un ataque de nervios") i Achero Mañas (amb "El Bola") ha estat els únics directors espanyols que han aconseguit alçar-se amb aquest premi.

La Plaga va ser estrenada el passat febrer a la Berlinale, i des de llavors ha seguit un intens recorregut internacional, incloent els festivals de Londres, Seattle, Sant Sebastià o Bombai. La Plaga ha estat nominada pel prestigiós LUX Prize, un premi atorgat pel Parlament Europeu a les pel·lícules d'especial rellevància social, a més de rebre el premi a la Millor Pel·lícula al Festival de Motovun (Croàcia). El guió, signat per Ballús i Pau Subirós (també alumne del Màster Documental de Creació de l'IDEC-UPF) va guanyar el premi al Millor Guió al Festival de Cinema Espanyol de Toulouse.

La pel·lícula explica les històries creuades de cinc personatges que viuen a la perifèria de Barcelona: un campió de lluita lliure moldau, un pagès, una prostituta, una dona gran que viu en una residència d'avis, i la infermera que la cuida. Les vides de tots ells convergeixen per efecte d'una plaga que afecta la collita de l'agricultor. Els personatges no són actors professionals, sinó gent corrent amb qui Ballús ha treballat al llarg dels últims quatre anys.

La Plaga és una producció de El Kinògraf , en coproducció amb TVC, amb la participació del Canal ART, el suport de l'ICAA i l'ICEC, i la col·laboració del Màster de Documental de Creació de l’IDEC-UPF.

L'European Discovery - Prix FIPRESCI es concedeix anualment a l'òpera prima més prometedora de l'any. El guanyador del premi es decidirà per votació dels membres de l'Acadèmia del Cinema Europeu, i serà revelat el proper 7 de desembre, a la cerimònia de lliurament que se celebrarà a Berlín.

Reestrena a Espanya el proper 18 d'octubre

La Plaga va ser estrenada comercialment a Espanya el passat 6 de Setembre. Amb motiu de la seva nominació als EFAs, la pel·lícula tornarà a la cartellera el proper divendres 18 d'octubre, amb sessions a Madrid i Barcelona.