La irrupció de l’animació multidisciplinar

La indústria de l’animació avui en dia passa per un bon moment. A casa nostra la indústria de l’animació ocupa un bon tros del pastís de la producció estatal i gairebé un 40% es concentra a Catalunya. Fruit d’aquesta important activitat empresarial en el sector neixen nous professionals molts d’ells provinents de màsters especialitzats. “Cada vegada la tecnologia permet desenvolupar noves tècniques i estils trencadors i disruptius que capten cada vegada més l’atenció de nous públics”, explica Guillermo Marín, director del Màster Universitari en Animació de la UPF Barcelona School of Management.

El mercat de l’animació a Espanya ha crescut considerablement en els últims anys i això comporta també l’augment de feina en el sector. Molts projectes arriben de fora i s’encarreguen projectes a estudis més petits i especialitzats per a grans produccions de Hollywood i d’EE.UU. De totes maneres, cal tenir en compte que en el sector de l’animació han aparegut nous perfils més enfocats a l’empresa tecnològica. “Actualment han sorgit altres branques professionals provinents de projectes empresarials que treballen amb realitat virtual i amb tecnologies 3D, impulsant sortides professionals molt diferents i interessants que no estan directament relacionades amb produccions a l’ús de l’animació”, explica Marín.

Les característiques que ha de tenir un bon animador també creixen, i ara els professionals del sector estan cada vegada més preparats on la multidisciplinarietat i la hibridació no passen desapercebudes. “Un bon animador de personatges ha de saber fer servir les eines que té a la seva disposició, però també ha de saber interpretar, actuar, fer teatre perquè, al cap i a la fi, el que fan els personatges d’animació és interpretar un paper. La millor manera d’introduir conceptes d’animació que posteriorment l’estudiant introduirà en els seus treballs és practicar-ho primer a l’entorn físic, per entendre després com crees moviment en una pel·lícula”, conclou Marín.

El Màster Universitari en Animació ofereix un programa complet i rigorós que ensenya a veure l’animació des d’un punt de vista crític, oferint eines i tècniques per saber aplicar-les després al món laboral.  El passat 20 de gener els alumnes del màster van presentar a l'auditori de la UPF Barcelona School of Management els seus projectes d'animació realitzats durant el curs. Alguns d'aquests alumnes i exalumnes tenen l’oportunitat de presentar aquests projectes a festivals d’animació d’arreu del món com Annecy, Animadrid, International Animation Festival Hiroshima, AnimaBasauri, Mons Digitals, Animac, Animamundi, Future Film Festival, ArtFutura o Siggraph, amb el clar objectiu de perfilar-se com a realitzadors/animadors independents. D’altres, els interessa més presentar un bon reel i anar-se’n a treballar a una gran producció.

En conjunt però, això demostra el bon nivell i versatilitat del nou animador professional.