La transformació digital requereix un canvi cultural en l'empresa

• Nestlé, Newskids i Banc Sabadell expliquen les seves experiències en una jornada organitzada per la UPF Barcelona School of Management que enguany llança un postgrau en transformació digital amb Genís Roca (RocaSalvatella).

'Transformació digital no va de saber de PHP, xarxes socials o posicionament a Google. Transformació digital va de com ajudar a l'empresa a adaptar-se a una societat que ja és plenament digital', ha explicat Genís Roca, fundador de RocaSalvatella i codirector del nou postgrau en transformació digital de les organitzacions que ha llançat la UPF Barcelona School of Management.

Genís Roca, un dels principals assessors digitals del país, ha apostat per la UPF per fer el salt al sector de la formació. 'Només dos de cada deu empreses a Espanya són plenament digitals. És evident que hi haurà una gran demanda de professionals capacitats en entendre que tenir una cultura digital no és utilitzar internet o tenir presència a xarxes socials '.

Roca ha explicat que en un primer moment els canvis relacionats amb la xarxa i les noves tecnologies es van integrar dins el departament de "sistemes", perquè es veia com una cosa més tècnica, i més tard en el departament de "comunicació i màrqueting", perquè s'identificava l'estratègia digital amb la projecció externa de l'empresa i les relacions d'aquesta amb els seus clients. No obstant això, ja fa temps que s'ha constatat que amb això no n'hi ha prou, sinó que cal un procés de transformació digital que impliqui un canvi cultural en l'empresa.

Per explicar aquest canvi cultural van participar en la jornada els responsables de Nestlé, Newskids i Banc Sabadell.

Cas Nestle. Amets Uriarte, de Nestlé Spain, va explicar que l'aposta digital de Nestlé va arribar després de patir una greu crisi d'imatge quan Greenpeace va denunciar que promovien la desforestació de boscos d'Indonèsia per utilitzar oli de palma procedent d'allí per a l'elaboració de Kit-Kat amb gran impacte a les xarxes socials . 'Ho vam fer tot malament. Esborrar el vídeo, els comentaris ... va ser pitjor i ens vam adonar que les regles del joc havien canviat'. Amets Uriarte, responsable del Digital Acceleration Team Nestlé Spain, va explicar que Nestlé ha creat un equip de "acceleració digital" on no només es treballa les relacions amb els clients sinó l'introduir un canvi cultural portes endins. 'Treballem el listening (escolta activa digital), l'engagement (connectar amb el consumidor) i el inspiring & tranforming (un hub digital per digitalitzar a tots els departaments de l'organització).

Cas NewsKid. Eva Domínguez és la guanyadora de la Beca Google d'Innovació pel seu projecte NewsKid. 'Les notícies també tenen impacte en els nens però és evident que no podem informar-los de la mateixa manera i que cal adaptar-nos al seu entorn'. NEWSKID és un projecte de periodisme per a nens ideat per apropar l'actualitat internacional de manera fàcil i divertida a través d'una plataforma multimèdia de realitat augmentada que complementa i enriqueix el que ofereix el paper. 'Una transformació digital que els mitjans de comunicació tradicionals no han pogut fer'. Per això, el projecte està pensat per a ser ofert als diaris com a servei.

Cas Banc Sabadell. Banc Sabadell ha destinat uns 482 milions d'euros a impulsar la transformació digital de l'entitat financera en els últims cinc anys. 'El 85% dels serveis de l'entitat financera es realitzen a través de canals digitals i el 13% dels clients té el mòbil com el principal canal d'accés', ha explicat Carlos Clúa, director de transformació comercial de Banc Sabadell. Per Clúa, la transformació digital no té retorn. 'Han estat altres indústries més avançades en digitalització qui han acostumat el client a aquest canal. Van aparèixer les fintech i van revolucionar el sector, nosaltres ara hem d'intentar adaptar-nos i anticipar-nos als propers canvis'. L'entitat ha dissenyat un pla on el client està al centre i tot el que faci el banc sigui per millorar la seva experiència com a usuari. 'La clau està en que sigui fàcil d'utilitzar, tenir la capacitat d'anticipar-se i que permeti al client ser més autònom. Es tracta que el banc pertanyi al client i no a l'inrevés', ha conclòs Clúa.