Joan Oliveras Bagués, Conseller Delegat de l'empresa Masriera Joiers, clou l'acte acadèmic 2009-2010 de l'IDEC-UPF

El passat dilluns 22 de novembre va tenir lloc a l'Auditori de Barcelona l'acte de graduació de l'any acadèmic 2009-2010 de l'IDEC-Universitat Pompeu Fabra. La clausura va comptar amb la intervenció de Jaume Casals, vicepresident de l'IDEC-UPF i amb la conferencia a càrrec de Joan Oliveras Bagués, Conseller Delegat de l'empresa Bagués Masriera Joiers.

A la seva intervenció, Oliveras va parlar del que denomina ?la tercera revolució possible a la historia moderna?. ?Primer ? va exposar- va ser la revolució del romanticisme, temps per la qualitat, temps pel temps. Després, la revolució de Google, la de la societat en xarxa, la de la informació i la rapidesa. I finalment, la revolució possible, la de l'emprenedor, la del valor del temps, el temps per crear?.

Per exposar la seva tesi es va referir en primer lloc al fet que l'empresa pot i ha de ser la plataforma d'aquest canvi necessari en una societat que afegeix a la crisi de la civilització una intensa i llarga crisi econòmica. Així, Joan Oliveras Bagués va afirmar que: ?L'empresa, com a àrbitre entre les relacions humanes amb capacitat de generar espais de cooperació amb un objectiu comú i que troba l'objectiu de la seva existència en la generació de riquesa, ha d'exercir un lideratge no només econòmic sinó també civil. En sí pot ajudar a definir des del punt de vista empíric els valors necessaris que estableixin un nou model en els aspectes del sentiment de comunitat i el compromís ciutadà amb aquesta comunitat.?

Per a Oliveras, aquesta empresa, instrument de canvi de la societat, ha d'estar creada i conduïda per emprenedors ja que ha de buscar el compromís real més enllà d'una aposta de comunicació o de màrqueting que no respongui només a plantejaments estratègics o que constitueixi una síntesi d'afirmació d'un departament de màrqueting adaptat a les últimes tendències de moda o a un programa publicitari.

En aquesta línea, Joan Oliveras Bagués va afirmar que l'empresa juga un paper irrenunciable de portaveu no només d'una realitat econòmica sinó d'una comunitat cultural concreta i la seva activitat, perquè el seu compromís són elements que construeixen la imatge i els valors d'una societat en el món.

El ponent també es va adreçar als alumnes graduats de l'IDEC-UPF, posant especial èmfasi en el seu esforç, la seva capacitat de compromís i les seves actituds creatives. ?Estem potser davant d'una nova cultura que s'afirma cada vegada amb més seguretat fruit d'una necessitat indiscutible. És per això que l'emprenedor, un creador conscient de la magnitud del seu pes com a dinamitzador social de primer ordre, ha de comprometre's amb un món complex i polièdric més que mai?.

Per acabar, Bagués va exposar tres qüestions bàsiques en el progrés d'una societat i d'un país que vertebren l'activitat a les empreses amb objectius ben clars: on anem, com i quan. Si no hi ha respostes o si la resposta no és compartida no es produirà progrés, no hi haurà cap futur en comú.