Javier Imbroda: 'L'esport és un instrument meravellós per a la integració social'

Javier Imbroda és, sense cap dubte, un dels noms importants del bàsquet espanyol: va ser entrenador i seleccionador nacional, un càrrec amb el qual va conquistar la medalla de bronze a l'Eurobasket de Turquia 2001 i que li va servir per derrotar a USA al Mundial de 2002. Ha dirigit més de 600 partits ACB, ha estat comentarista de televisió, director de l'Àrea d'esport de l'Ajuntament de Màlaga i ha creat la Fundació Javier Imbroda que, mitjançant l'esport, treballa amb nens amb risc d'exclusió social.

Javier Imbroda ha passat per les aules del Màster en Direcció i Gestió de l'Esport de la UPF Barcelona School of Management per explicar la seva experiència en el món de l'esport com a entrenador i com a gestor d'un equipament esportiu com El Palau d'Esports José María Martín Carpena, de Màlaga. 'Un equipament pot estar enfocat a un esport concret com era en aquest cas el bàsquet però gestionar una gran superfície significa saber explotar una infraestructura, fer-la sostenible, treure-li rendiment. Això és gestió empresarial, no esportiva, i requereix formació i molta pràctica per convertir un equipament especialitzat en un centre capaç de combinar l'esport, amb els esdeveniments, etc. '

Imbroda no dubta en afirmar que l'esport avui és tota una indústria econòmica. 'Jo vaig ser testimoni directe del punt d'inflexió que es va produir amb els Jocs Olímpics de Barcelona quan l'esport a Espanya es va fer gran no només pels èxits esportius que es comencen a assolir sinó perquè es comença a gestar l'embrió del que és avui la indústria de l’esport'. Imbroda reconeix que a més de la competició i la docència, l'esport ofereix avui una gamma infinita d'oportunitats laborals: gestió d’equips o equipaments, business mànagers, màrqueting esportiu, direcció de clubs, patrocinis, etc, etc.

Per Imbroda, l'esport a Espanya viu el seu millor moment a nivell d'èxits esportius individuals (Pau Gasol, Rafa Nadal, Carolina Marín…) i col·lectius (hoquei, handbol, bàsquet, futbol, ??etc.) 'Som forts en pràcticament totes les disciplines esportives i darrere d'aquests èxits hi ha molta gent treballant '. Per contra, lamenta que els polítics no apostin per incorporar l'esport com a matèria essencial en el sistema educatiu.'L'esport i la competició es viu com una activitat extraescolar i no s'adonen que els nens ja no juguen com abans al carrer, juguen a la playstation i s'està generant una vida sedentària que provoca sobrepès i obesitat. El sistema educatiu podria ser la solució a això’.

La Fundació Javier Imbroda

La Fundació Javier Imbroda, que porta el nom del seu impulsor, és una entitat dedicada a acollir nens en risc d'exclusió social i donar-los un espai, on l'activitat fisicoesportiva els serveixi com punt de referència, on adquirir hàbits saludables i una sèrie de valors que els facilitin la integració oscial. 'Vivim en una societat on hi ha una part que necessita cert suport, cert estímul i jo m'he centrat en els nens que estan en risc d'exclusió social. Portem dos anys i atenem cada dia a 120 nens i joves que vénen dels serveis socials de l'Ajuntament’, explica.

La Fundació els dóna suport escolar, personal, dietètic, físic i higiènic. Crec que l'esport és un instrument meravellós per a la integració social i aquest és l'objectiu de la fundació'.